Центр научного сотрудничества "Интерактив плюс"
info@interactive-plus.ru
+7 (8352) 222-490
2130122532
Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс»
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
428000, Россия, Чувашская Республика, г. Чебоксары, улица Гражданская, дом 75
+7 (8352) 222-490
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
56.125001
47.208966

Definition and functions of spontaneous play in preschool age

Proceeding
Аll-Russian scientific and practical conference «Modern teacher and his role in the formation of key competencies of students»
Creative commons logo
Published in:
Аll-Russian scientific and practical conference «Modern teacher and his role in the formation of key competencies of students»
Author:
Ramazanova G. R. 1
Scientific adviser:
Garifullina A. M.1
Work direction:
Образовательный процесс в организациях общего и дополнительного образования
Rating:
Article accesses:
92
1 Institute of Psychology and Education of FSAEI of HE «Kazan (Volga region) Federal University»
For citation:
Ramazanova G. R. (2025). Definition and functions of spontaneous play in preschool age. Modern teacher and his role in the formation of key competencies of students. Чебоксары: SCC "Interactive plus", LLC.

  • Metadata
  • Full text
  • Metrics

Abstract

The article discusses the concept of spontaneous preschool play, its key characteristics and functions in child development. The psychological and pedagogical approaches to understanding spontaneous play and its differences from organized play activities are analyzed. Special attention is paid to the role of such a game in the formation of a child's cognitive, social and emotional competencies.

References

  1. 1. Выготский Л.С. Игра и её роль в психическом развитии ребенка / Л.С. Выготский // Вопросы психологии. – 1966. – №6. – С. 62–76. EDN OWVTDS
  2. 2. Пиаже Ж. Игра, сны и подражание в детстве / Ж. Пиаже // Избранные психологические труды. – М.: Просвещение, 1969. – С. 152–247.
  3. 3. Плеханов Г.В. Письма без адреса. Искусство и общественная жизнь / Г.В. Плеханов. – М.: Гослитиздат, 1956. – 210 с.
  4. 4. Смирнова Е.О. Игра в современном дошкольном образовании / Е.О. Смирнова // Психологическая наука и образование. – 2013. – №4. – С. 92–98.
  5. 5. Солнцева О.В. Образовательный проект как способ поддержки спонтанной игры дошкольников / О.В. Солнцева, С.А. Езопова // Дошкольное воспитание: научно-методический журнал. – 2019. – №11–12.
  6. 6. Солнцева О.В., Езопова С.А. Поддержка спонтанной игры как условие успешности ребенка дошкольного возраста / О.В. Солнцева, С.А. Езопова // Детский сад будущего: ориентир на успех каждого ребенка: сборник научных статей по материалам восьмой межрегиональной научно-практической конференции с международным участием 28 марта 2019 года. – СПб.: СПб АППО, 2019. – №7. – С. 171–178.
  7. 7. Ушинский К.Д. Человек как предмет воспитания. Опыт педагогической антропологии / К.Д. Ушинский. – Т. 8. – М.: АПН РСФСР, 1950. – 776 с.
  8. 8. Ханова Т.Г. Педагогические условия развития детской игры в дошкольном образовании / Т.Г. Ханова // Научно-педагогический журнал. – 2018. – №3. – С. 152–155.
  9. 9. Эльконин Д.Б. Психология игры / Д.Б. Эльконин. – 2-е изд. – М.: Педагогика, 1978. – 304 с.

Comments(0)

When adding a comment stipulate:
  • the relevance of the published material;
  • general estimation (originality and relevance of the topic, completeness, depth, comprehensiveness of topic disclosure, consistency, coherence, evidence, structural ordering, nature and the accuracy of the examples, illustrative material, the credibility of the conclusions;
  • disadvantages, shortcomings;
  • questions and wishes to author.