Центр научного сотрудничества "Интерактив плюс"
info@interactive-plus.ru
+7 (8352) 222-490
2130122532
Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс»
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
428000, Россия, Чувашская Республика, г. Чебоксары, улица Гражданская, дом 75
+7 (8352) 222-490
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
56.125001
47.208966

Logical thinking development of junior pupils at mathematics lessons

Book Chapter
DOI: 10.21661/r-112725
Open Access
Collective monograph «Education and science: modern trends»
Creative commons logo
Published in:
Collective monograph «Education and science: modern trends»
Author:
Khazykova T. S. 1
Work direction:
Парадигмы современного образования (различные направления)
Rating:
Article accesses:
19631
Published in:
РИНЦ
1 FSBEI of HE "Kalmyk State University named after B. B. Gorodovikov"
For citation:
Serebrennikova A. V., Kharlamov D. D., Polyshuk E. A., Baranov G. V., Shabaev V. G., Shabaev V. G., Grishina N. M., Gorokhov V. F., Markushevich M. V., Ivanova O. M., Bilalova L. M., Guriev E. A., Krylov S. N., Podzorova S. V., Khazykova T. S., Balashova T. A., Kim T. L., Lavryashina T. V., Okushko N. B., Ialunina E. N., Sergacheva O. M., Timopheeva A. M., Izosimova I. V., Kulik V. I., & Kulik I. V. (2016). Education and science: modern trends, 276. Cheboksary: SCC "Interactive plus", LLC. https://doi.org/10.21661/a-231

  • Metadata
  • Full text
  • Metrics

Abstract

The author considers the development of logical thinking among junior pupils. The means of this development could be a systematic solution of non-standard tasks during mathematics lessons. Experience and experimental work confirmed the feasibility and effectiveness of the developed system of non-standard tasks in mathematics among pupils in the second grade.

References

  1. 1. Баврин И.И. Занимательные задачи по математике / И.И. Баврин, Е.А. Фрибус. – М.: ВЛАДОС, 1999.
  2. 2. Борейко Л.Н. Нестандартные задачи по математике в начальной школе / Л.Н. Борейко. – Ростов н/Д: Феникс, 2008. – 69 с.
  3. 3. Возрастная психология: детская психология: Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / Н.Е. Веракса, А.Н. Веракса. – М.: Издательский центр «Академия», 2008. – 304 с.
  4. 4. Возрастная психология: феноменология развития, детство, отрочество: Учебник для студ. вузов. – 5-е изд., стереотип. – М.: Издательский центр «Академия», 2000. – 456 с.
  5. 5. Дорофеев Г.В. О принципах отбора содержания школьного математического образования / Г.В. Дорофеев // Математика в школе. – 1990. – №6. – С. 2–5.
  6. 6. Истомина Н.Б. Развитие УУД у младших школьников в процессе решения логических задач / Н.Б. Истомина, Н.Б. Тихонова // Начальная школа. – 2011. – №6. – С. 30–34.
  7. 7. Магомеддиберова З.А. Развитие логических УУД в процессе обучения математике. / З.А. Магомеддиберова // Начальная школа. – 2014. – №9. – С. 40–44.
  8. 8. Морева Е.Н. Использование нестандартных задач на уроках математики в начальной школе / Е.Н. Морева, Т.С. Хазыкова // Актуальные вопросы современного образования: Сборник статей VII Международной научной конференции. – Ставрополь: Логос, 2015. – С. 79–83.
  9. 9. Немов Р.С. Психология: Учебник. – М.: Высшее образование, 2007. – 639 с.
  10. 10. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. – СПб.: Питер, 2002. – 720 с.
  11. 11. Сергеева Д.А. Нестандартные арифметические задачи – одно из средств формирования исследовательских умений / Д.А. Сергеева // Начальная школа. – 2013. – №11. – С. 62–65.
  12. 12. Стойлова Л.П. Математика: Учебник для студ. высш. пед. учеб. заведений / Л.П. Стойлова. – М.: Издательский центр «Академия», 1999. – 424 с.
  13. 13. Тихомиров О.К. Психология мышления: Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / О.К. Тихомиров. – М.: Издательский центр «Академия», 2002. – 288 с.
  14. 14. Фридман Л.М. Логико-психологический анализ школьных учебных задач / Л.М. Фридман – М.: Педагогика, 1977.

Comments(0)

When adding a comment stipulate:
  • the relevance of the published material;
  • general estimation (originality and relevance of the topic, completeness, depth, comprehensiveness of topic disclosure, consistency, coherence, evidence, structural ordering, nature and the accuracy of the examples, illustrative material, the credibility of the conclusions;
  • disadvantages, shortcomings;
  • questions and wishes to author.