Центр научного сотрудничества "Интерактив плюс"
info@interactive-plus.ru
+7 (8352) 222-490
2130122532
Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс»
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
428000, Россия, Чувашская Республика, г. Чебоксары, улица Гражданская, дом 75
+7 (8352) 222-490
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
56.125001
47.208966

GTST-TIPS tecnology in solution of cognitive interests of elder preschool children

Proceeding
DOI: 10.21661/r-112383
Open Access
VIII International research and practice conference «Pedagogical excellence and pedagogical technologies»
Creative commons logo
Published in:
VIII International research and practice conference «Pedagogical excellence and pedagogical technologies»
Authors:
Saveljeva N. N. 1 , Gelman Ya. A. 2
Work direction:
Дошкольная педагогика
Rating:
Article accesses:
4628
Published in:
eLibrary.ru
1 Pedagogic school (branch) FSAEI of HPE "Far-East Federal University" in Ussuriisk
2 MBPI "K/g №25 "Solnyshko"
For citation:
Saveljeva N. N., & Gelman Y. A. (2016). GTST-TIPS tecnology in solution of cognitive interests of elder preschool children. Pedagogical excellence and pedagogical technologies, 224-231. Cheboksary: SCC "Interactive plus", LLC. https://doi.org/10.21661/r-112383

  • Metadata
  • Full text
  • Metrics

Abstract

The current article is devoted to the development of cognitive interests among older preschoolers by TIPS- technology means. The characteristic of the new pedagogical direction GTST-TIPS (general theory of strong thinking - theory of inventive problem solving) is given and the authors state that general theory of strong thinking is based on the classical theory of inventive tasks, it complements it. They also presented a phased introduction of technology into the practice of pre-school institution, as well as description of games, exercises, creative tasks, developed by the authors in the framework of GTST-TIPS technology are described. The results of the pedagogical experiment are shown and they clearly indicate the positive impact of GTST-TIPS technology in the development of cognitive interests of older preschoolers.

References

  1. 1. Альтшуллер Г.С. Как научиться изобретать. – Тамбов, 1961.
  2. 2. Альтшуллер Г.С. Алгоритм изобретения. – М., 1973. – С. 40.
  3. 3. Железнова С.В. ТРИЗ-технология как способ реализации ФГОС ДО в процессе познавательного развития дошкольников // Психология и педагогика XXI века: теория, практика и перспективы: Материалы IV Междунар. науч.-практ. конф. (Чебоксары, 22 янв. 2016 г.). – Чебоксары: ЦНС «Интерактив плюс», 2016. – С. 252–257.
  4. 4. Занков Л.В. Избранные педагогические труды. – 3-е изд., дополн. – М.: Дом педагогики, 1999. – С. 608.
  5. 5. Приказ Минобрнауки России от 17.10.2013 №1155 «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта дошкольного образования» // Российская газета. – №265. – 25.11.2013.
  6. 6. Сидорчук Т.А. «Я познаю мир»: Методический комплекс по освоению детьми способов познания. – Первая Образцовая типография, 2015. – С. 136.
  7. 7. ТРИЗ в системе дошкольного образования / Научн. ред. Е.И. Касаткина. – Вологда: ВИРО, – 2004. – С. 108.

Comments(0)

When adding a comment stipulate:
  • the relevance of the published material;
  • general estimation (originality and relevance of the topic, completeness, depth, comprehensiveness of topic disclosure, consistency, coherence, evidence, structural ordering, nature and the accuracy of the examples, illustrative material, the credibility of the conclusions;
  • disadvantages, shortcomings;
  • questions and wishes to author.