Центр научного сотрудничества "Интерактив плюс"
info@interactive-plus.ru
+7 (8352) 222-490
2130122532
Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс»
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
428000, Россия, Чувашская Республика, г. Чебоксары, улица Гражданская, дом 75
+7 (8352) 222-490
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
56.125001
47.208966

Didactic engineering: new trend in education

Book Chapter
DOI: 10.21661/r-114764
Open Access
Коллективная монография «Education and science: current trends»
Creative commons logo
Published in:
Коллективная монография «Education and science: current trends»
Authors:
Starygina S.D. 1 , Nuriev N.K. 1
Work direction:
Парадигмы современного образования (различные направления)
Rating:
Article accesses:
3699
Published in:
РИНЦ
1 Kazan research Technological University (KNITU)
For citation:
Krapostin A. A., Vereshchaka A. S., Sotova E. S., Vereshchaka A. A., Krasnovskii A. N., Chuyan E. N., Ravaeva M. Y., Baranov G. V., Yusupova L. G., Kireeva N. A., Redko A. M., Shutenko E. N., Alekseeva E. S., Demidenko L. L., Saltykova M. V., Starygina S. D., Nuriev N. K., Zhdanova S. N., Bespalova V. V., Polianskaia O. A., Kadyrova O. V., Domanska L., Chmyreva M. I., & Drozhzhina N. B. (2016). Education and science: current trends, 196. Cheboksary: SCC "Interactive plus", LLC. https://doi.org/10.21661/a-321

  • Metadata
  • Full text
  • Metrics

Abstract

It is clear that didactic system, more and more becomes a man-machine (cybernetic) learning system with the assistance of artificial intelligence. Didactic Engineering – a methodology (theory, practice, diagnosis) organization to address didactic problems. Therefore, in the framework of didactic engineering problems are solved by the creation of new and effective teaching systems and equipment (technology) training and diagnostic quality of training using engineering methods, working in virtual and real environment (man-made educational environment). Proposed methods of solving of didactic tasks is justified. They are based on well-known in educational psychology and cybernetics fundamental laws, concepts, principles. These may include: «prirodosoobraznosti training», «zone of proximal development», «training on a high level of difficulty," Ashby's law (the law of requisite variety), as well as the established pattern «solution to the problems in three steps». This law allowed to disclose the reasons for the rapid sustainable development of the student, the key invariant ability, the role of knowledge in solving problems, and in general the fact why some people decide to professional problems more successfully than others. Developed can be partially implemented system and technology training of engineers in the metric format competency in a typical shell MOODLE or completely in a specially designed MYKNITU system (myknitu.kstu.ru).

Acknowledgments

Работа выполнена при поддержке гранта РФФИ (проект №15–07–05761).

References

  1. 1. Nuriev N.K. Designing of the software web component of the didactic systems of the engineering education / N.K. Nuriev, A.N. Nuriev // International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL). – 2013. – P. 354–358.
  2. 2. Nuriev N.K. Didactic system of the intellectual-active development of the engineers / N.K. Nuriev, S.D. Starygna // The 8th Congress of the International Society for Analysis, its Applications, and Computation. – M.: PFUR, 2011. – P.445.
  3. 3. Nuriev N.K. New didactic systems of the engineering education / N.K. Nuriev, S.D. Starygna // International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL). – 2013. – P. 345–350.
  4. 4. Барон Л.А. Численные методы для IT инженеров: учебное пособие для вузов / Л.А. Барон, Н.К. Нуриев, С.Д. Старыгина. – Казань: Центр инновационных технологий, 2012. – 176 с.
  5. 5. Выготский Л.С. Педагогическая психология / Л.С. Выготский. – М.: Педагогика, 1991. – С. 386.
  6. 6. Гарифьянов Н.Ф. Дидактическая инженерия: практика реализации / Н.Ф. Гарифьянов, Н.К. Нуриев // Международный электронный журнал «Образовательные технологии и общество (Education Technology & Society)» (http://ifets.ieee.org/russian/periodical/journal.html). – 2016. – V. 19. – #4. – С. 385–396.
  7. 7. Крылов Д.А. Дидактическая инженерия как методология техногенной образовательной среды / Д.А. Крылов, Н.К. Нуриев, С.Д. Старыгина // Евразийский союз ученых (ЕСУ). – 2015. – №7 (16). – Ч. 4. – С. 62–64.
  8. 8. Нуриев Н.К. Алгоритм оценки качества владения компетенцией на основе показателя глубины усвоенных знаний / Н.К. Нуриев, С.Д. Старыгина, Д.А. Ахметшин // Альма-Матер. – 2015. – №11. – С. 64–67.
  9. 9. Нуриев Н.К. Дидактическая инженерия: проектирование систем обучения нового поколения / Н.К. Нуриев, С.Д Старыгина., Э.А. Гибадуллина // Интеграция образования. – 2016. – Т. 20. – №3 (84). – С. 393–406.
  10. 10. Нуриев Н.К. Дидактическая инженерия: технология подготовки IT-инженеров в техногенной среде / Н.К. Нуриев, С.Д. Старыгина // Альма-Матер (Вестник высшей школы) – 2016. – №11. – С. 64–67.
  11. 11. Нуриев Н.К. Методология проектирования дидактических систем нового поколения / Н.К.Нуриев, Л.Н. Журбенко, Р.Ф. Шакиров, Э.Р. Хайруллина, С.Д. Старыгина, А.Р. Абуталипов. – Казань, Центр инновационных технологий, 2009. – 456 с.
  12. 12. Нуриев Н.К. Проектирование smart -системы для поддержки обучения «двойной диплом» / Н.К. Нуриев, С.Д. Старыгина // Вестник Казанского государственного технологического университета. – 2012. – №19. – С.253–257.
  13. 13. Нуриев Н.К. Структура и содержание виртуального кабинета по дисциплине «Вычислительная математика» / Н.К. Нуриев, Е.В. Пашукова // Новые технологии в образовании. – 2009. – №3. – С. 84–88.
  14. 14. Обучение и развитие / Под ред. Л.В. Занкова – М.: Педагогика, 1975.
  15. 15. Печеный Е.А. Экономико-математические модели в управлении (подготовка IT – инженеров в метрическом компетентностном формате): Учеб. пособие / Е.А. Печеный, Н.К. Нуриев, С.Д. Старыгина. – Казань: Центр инновационных технологий, 2016. – 224 с.
  16. 16. Старыгина С.Д. Дидактическая инженерия как методология организации подготовки в реально-виртуальной среде / С.Д. Старыгина, Н.К. Нуриев // Образовательные технологии. – 2016. – №2. – С. 27–34.
  17. 17. Старыгина С.Д. Дидактическая инженерия: проектирование систем нового поколения / С.Д. Старыгина, Н.К. Нуриев // Образовательные технологии. – 2016. – №3. – С. 23–34.
  18. 18. Старыгина С.Д. Дидактическая инженерия: проектирование ЭОР для подготовки инженеров в метрическом компетентностном формате / С.Д. Старыгина, Н.К. Нуриев // Международный электронный журнал «Образовательные технологии и общество (Education Technology & Society)» (http://ifets.ieee.org/russian/periodical/journal.html). – 2016. – V. 19. – №1. – С. 567–577.
  19. 19. Старыгина С.Д. Дидактическая инженерия: технология подготовки / С.Д Старыгина, Э.А. Гибадуллина // Международный электронный журнал «Образовательные технологии и общество (Education Technology & Society)» (http://ifets.ieee.org/russian/periodical/journal.html). – 2016. – V. 19. – №4. – С. 412–420.
  20. 20. Старыгина С.Д. Исследование операций: математическое программирование: Учеб. пособие / Е.А. Печеный, Н.К. Нуриев. – Казань: Отечество, 2016. – 296 с.
  21. 21. Эшби У.Р. Введение в кибернетику / У.Р. Эшби. – М.: КомКнига, 2006.

Comments(0)

When adding a comment stipulate:
  • the relevance of the published material;
  • general estimation (originality and relevance of the topic, completeness, depth, comprehensiveness of topic disclosure, consistency, coherence, evidence, structural ordering, nature and the accuracy of the examples, illustrative material, the credibility of the conclusions;
  • disadvantages, shortcomings;
  • questions and wishes to author.