Центр научного сотрудничества "Интерактив плюс"
info@interactive-plus.ru
+7 (8352) 222-490
2130122532
Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс»
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
428000, Россия, Чувашская Республика, г. Чебоксары, улица Гражданская, дом 75
+7 (8352) 222-490
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
56.125001
47.208966

Причины, характер и последствия изменений функциональных ролей субъектов образовательного процесса в отечественной педагогике 30-х гг.

Book Chapter
Collective monograph «Education and Science: current trends»
Creative commons logo
Published in:
Collective monograph «Education and Science: current trends»
Author:
Vasilev P. V. 1
Work direction:
Парадигмы современного образования (различные направления)
Rating:
Article accesses:
2300
Published in:
РИНЦ
1 Институт педагогики и психологии ФГБОУ ВО «Сыктывкарский государственный университет им. П. Сорокина»
For citation:
Chaika L. N., Danilchenko S. L., Dubrovskaia S. A., Zaykovskiy V. E., Illarionov V. A., Illarionov V. A., Zakharova A. N., Dulina G. S., Zhemchuzhnikov D. G., Kuvshinova E. N., Azizova L. K., Rensh M. A., Baryshnikova E. L., Badashkeev M. V., Farberova O. E., Tonkikh V. A., Anisimov V. P., Vasilev P. V., Cherenkov V. G., & Kruglov V. N. (2016). Education and Science: current trends, 220. Cheboksary: SCC "Interactive plus", LLC. https://doi.org/10.21661/a-233

  • Metadata
  • Full text
  • Metrics

Abstract

In the early thirties of the XX century in the Soviet Russia cardinal school «counterreform» has been carried out. Her essence consisted in refusal of the ideas of the humanistic pedagogics seeking to develop individual approach to pupils and to strengthen a subject position of students in pedagogical process. In exchange the Soviet comprehensive school has received the most cruel regulation of teaching and educational process and one-man management. The educational purposes of school, i.e. the purposes of educational activity set from the outside both to the teacher, and pupils became primary. All other purposes of work of school submitted to educational. School teachers became the only subjects of teaching and educational process.

References

  1. 1. Бим-Бад Б.М. Педагогические течения в начале двадцатого века: Лекции по педагогический антропологии и философии образования. – М.: Изд. Российского открытого ун-та, 1994. – 112 с.
  2. 2. Богуславский М.В. ХХ век российского образования. – М.: ПЕР СЭ, 2002. – 336 с.
  3. 3. Вендровская Р.Б. Школа 20-г годов: поиски и результаты. – М.: Междунар. пед. академия, 1993. – 81 с.
  4. 4. Деев-Хомяковский К.Д. Трудовой год (1918–1919) // Народное просвещение. – 1920. – №18–19–20. – С. 47.
  5. 5. Зеньковский В.В. Проблемы воспитания в свете христианской антропологии. – М.: Школа-Пресс, 1993. – 271 с.
  6. 6. Карпова Г.Ф. Образовательная ситуация в России в первой половине ХХ в.: Автореф. … д. п. н. – Ростов н/Д, 1994. – 45 с.
  7. 7. Корнетов Г.Б. Парадигмально-педагогические основания разработки общей стратегии воспитания // Общая стратегия воспитания в образовательной системе России: Коллективная монография. – Кн. 1. – М., 2001. – С. 90–120.
  8. 8. Котряхов Н.В. Теория и практика трудовой школы в России (1917–1932 гг.) / Н.В. Котряхов, Н.Е. Холмс. – Киров: Кировский пединститут, 1993. – 95 с.
  9. 9. Куразов И.Ф. Методология педагогики. – 2-е изд-е, перераб. – М. – Л.: Госиздат, 1930. – 160 с.
  10. 10. Ленин В.И. Задачи Союзов Молодежи (речь на III Всероссийском съезде Рос. Ком. Союза молодежи 2 окт. 1920 г.) // ПСС (4-е изд.). – Т. 31. – С. 298–318.
  11. 11. Макаренко А.С. О некоторых проблемах теории и практики воспитания / А.С. Макаренко // О воспитании / Сост. и авт. вступит. статьи В.С Хелемендик. – М.: Политиздат, 1988. – С. 213–216.
  12. 12. Макаренко А.С. Цель воспитания // Известия. – 28 августа 1937.
  13. 13. Новиков И.К. Организация учебно-воспитательной работы в школе. – М.: Изд-во АПН РСФСР, 1950. – 463 с.
  14. 14. О 60-й годовщине образования СССР: Постановление ЦК КПСС от 19 февраля 1982 г. – М.: Политиздат, 1982. – С. 13–14.
  15. 15. Прикот О.Г. Лекции по философии педагогики. – СПб.: TVPincorporated, 1998. – 163 с.
  16. 16. Свадковский И.Ф. Дальтон-план в применении к советской школе. – 2-е изд., перераб. и доп. – М. – Л., 1926. – 160 с.
  17. 17. Скаткин М., Шнейдер Р. Основные черты методики урока в советской школе. – М.: Работник просвещения, 1935. – 35 с.
  18. 18. Сластенин В.А. Учитель // Российская педагогическая энциклопедия: В 2 т. – Т. 2. М – Я. – М.: Большая Российская энциклопедия, 1999. – С. 490–492.
  19. 19. Франк С.Л. Материализм как мировоззрение. – Париж: Имка-Пресс; Варшава, 1928. – 31 с.
  20. 20. Шильникова М.Е. Учебно-воспитательная работа школы в 1930–1934 годах / Под ред. В.З. Смирнова. – М.: Учпедгиз, 1959. – 227 с.
  21. 21. Шимбирев П.Н. Педагогика: Учебник для педагогических техникумов. – М.: Учпедгиз, 1934. – 320 с.

Comments(0)

When adding a comment stipulate:
  • the relevance of the published material;
  • general estimation (originality and relevance of the topic, completeness, depth, comprehensiveness of topic disclosure, consistency, coherence, evidence, structural ordering, nature and the accuracy of the examples, illustrative material, the credibility of the conclusions;
  • disadvantages, shortcomings;
  • questions and wishes to author.