Центр научного сотрудничества "Интерактив плюс"
info@interactive-plus.ru
+7 (8352) 222-490
2130122532
Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс»
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
428000, Россия, Чувашская Республика, г. Чебоксары, улица Гражданская, дом 75
+7 (8352) 222-490
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
56.125001
47.208966

Development of communicative competences of the 8th and 9th grade students in the process of modern design and research activity

Research Article
DOI: 10.21661/r-464800
Open Access
Monthly international scientific journal «Interactive science»
Creative commons logo
Published in:
Monthly international scientific journal «Interactive science»
Author:
Valova E. P. 1
Work direction:
Педагогика
Rating:
Article accesses:
2950
Published in:
doaj
eLibrary.ru
КиберЛенинка
1 MBOU Gimnaziia 2 g.o. Krasnoznamensk Moskovskoi oblasti
For citation:
Valova E. P. (2017). Development of communicative competences of the 8th and 9th grade students in the process of modern design and research activity. Interactive science, 32-35. https://doi.org/10.21661/r-464800

  • Metadata
  • Full text
  • Reviewing
  • Metrics
UDC 37

Abstract

This article analyzes the theoretical prerequisites for the formation of communicative competences for the 8th and 9th grade students of the main school in the implementation of State educational standard of a basic general education. These competences are formed in the process of psychological and pedagogical support of the design and research activities of students. The author's experience in psychological and pedagogical support of contemporary design and research activities of the 8th and 9th grade students through their participation in competitions at various levels aimed at communicative competencies development, as well as preparation for choice of studies and further professional self-determination, is considered.

References

  1. 1. ФГОС ООО. Утвержден приказом Министерства образования и науки Российской Федерации от «17» декабря 2010 г. №1897.
  2. 2. Примерная основная образовательная программа образовательного учреждения. Основная школа / Сост. Е. С. Савинов. – М.: Просвещение, 2011. – 342 с.
  3. 3. Зимняя И.А. Общая культура и социально-профессиональная компетентность человека // Высшее образование сегодня. – 2005. – №11. – С. 14–2.
  4. 4. Чистякова С.Н. Теоретическое и организационное обеспечение профессиональной ориентации учащейся молодёжи в современных условиях. Профессиональное самоопределение молодежи инновационного региона: проблемы и перспективы: Сборник статей по материалам научно-практической конференции / Под общей ред. О.Г. Смоляниновой. – Красноярск, 2013. – 184 с.
  5. 5. Родичев Н.Ф. Предпосылки обновления концептуальных подходов к профессиональной ориентации молодежи [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.asou-mo.ru/akad-vestnik/2014–3.pdf
  6. 6. Формирование универсальных учебных действий в основной школе: от действия к мысли. Система заданий: пособие для учителя / Под ред. А.Г. Асмолова. – М.: Просвещение, 2011.
  7. 7. Перечень современных педагогических технологий // Технология современного проектного обучения [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http:// www.selevko.net/
  8. 8. Блинов В.И. Методика преподавания в высшей школе / В.И. Блинов, В.Г. Виненко, И.Г. Сергеев. – М.: Юрайт, 2015. – С. 132.
  9. 9. Дьюи Дж. Демократия и образование. – М., 2000.
  10. 10. Педагогика Джона Дьюи / Авт.-сост. Г.Б. Корнетов. – М., 2010.
  11. 11. Рогачева Е.Ю. Педагогика Джона Дьюи в ХХ веке: кросс-культурный контекст. – Владимир, 2005.
  12. 12. Валова Е.П. Реформаторская педагогика Джона Дьюи // Историко-педагогическое знание вначале III тысячелетия: педагогические направления в теории и практике образования: Материалы одиннадцатой междунар. науч. конфер. Москва, 19 ноября 2015 г. – М.: АСОУ, 2015. – С. 62–65.
  13. 13. Валова Е.П. Психолого-педагогическое сопровождение проектно-исследовательской деятельности обучающихся 8–9-х классов в процессе реализации ФГОС ООО // Ресурсы развития социально-профессиональной траектории учащейся молодежи: вызовы XXI: Материалы всеросс. науч.-практ. конф. с международ. участием. Курск, 29–30 октября 2015 г. Ч. 1. / Под общ. ред. Т.А. Антопольской; Курск. гос. ун-т. – Курск: ООО «Планета+», 2015. – С. 169–173.

Comments(0)

When adding a comment stipulate:
  • the relevance of the published material;
  • general estimation (originality and relevance of the topic, completeness, depth, comprehensiveness of topic disclosure, consistency, coherence, evidence, structural ordering, nature and the accuracy of the examples, illustrative material, the credibility of the conclusions;
  • disadvantages, shortcomings;
  • questions and wishes to author.