Центр научного сотрудничества "Интерактив плюс"
info@interactive-plus.ru
+7 (8352) 222-490
2130122532
Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс»
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
428000, Россия, Чувашская Республика, г. Чебоксары, улица Гражданская, дом 75
+7 (8352) 222-490
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
56.125001
47.208966

Using the career guidance potential of school geography

Research Article
DOI: 10.21661/r-561440
Open Access
Monthly international scientific journal «Interactive science»
Creative commons logo
Published in:
Monthly international scientific journal «Interactive science»
Author:
Korchagina E. V. 1
Work direction:
Педагогика
Rating:
Article accesses:
553
Published in:
eLibrary.ru
1 MBOU SOSh s. Blagodatnoe Khorol'skogo munitsipal'nogo okruga Primorskogo kraia
For citation:
Korchagina E. V. (2023). Using the career guidance potential of school geography. Interactive science, 35-38. https://doi.org/10.21661/r-561440

  • Metadata
  • Full text
  • Metrics
UDC 37

Abstract

The article is devoted to the analysis of the possibilities of the educational subject "Geography" in the professional orientation of students. The content of geography covers a variety of topics: nature, population and economy of the Earth, which opens up a wide range of professions for students and provides great opportunities for self-determination. Career guidance in geography lessons should be structured systematically and purposefully in accordance with the work program, the innovations of modern education and taking into account the demands of the labor market of your region. The purpose of the study is to consider the possibility of using geography lessons as a platform for vocational guidance activities of students in order to activate the process of professional self-determination.

References

  1. 1. Бурмакина И.В. Адаптация молодежи в профессиональной среде / И.В. Бурмакина // Профессиональное самоопределение молодежи инновационного региона: проблемы и перспективы: сборник статей по материалам Научно-практической конференции с международным участием (Красноярск, 20 октября–20 ноября 2016 г.). – Красноярск: Литера-принт, 2017. – С. 41. EDN YGBFIZ
  2. 2. Вербицкий А.А. Личностный и компетентностный подходы в образовании. Проблемы интеграции / А.А. Вербицкий, О.Г. Ларионова – М.: Логос, 2009. – 336 с. EDN PNCCBB
  3. 3. Кирьякова Е.А. Роль и значение профориентационной деятельности на уроках географии / Е.А. Кирьякова // Образовательная среда сегодня: проблемы и перспективы: сборник статей Международной практической конференции. – Чебоксары, 2013. – С. 43.
  4. 4. Мельчакова Л.И. Экологическое воспитание школьников на уроках географии и во внеурочной деятельности / Л.И. Мельчакова; под ред. С.А. Маскевича, С.С. Позняка // Сахаровские чтения 2018 года: экологические проблемы XXI века: Материалы 18-й международной научной конференции. – в 3 ч. – М., 2018. – С. 158–159. – EDN XVCYOT
  5. 5. Метелкина Е.В. Организация эффективной учебно-познавательной деятельности учащихся на уроках естественного цикла и во внеклассной работе в условиях ФГОС ООО / Е.В. Метелкина // Наука и перспективы. – 2018. – №3. – С. 31–33. EDN LXRMTR
  6. 6. Ноздрина Т.И. Проектная и учебно-исследовательская деятельность обучающихся на уроках географии и биологии и во внеурочной деятельности / Т.И. Ноздрина // Вестник ТОГИРРО. – 2015. – №2 (32). – С. 55–56. EDN VPEORN
  7. 7. Попова И.Н. Актуальные вопросы организации внеурочной деятельности в условиях реализации ФГОС / И.Н. Попова // Внешкольник: дополнительное образование и социальное воспитание детей и молодежи. – 2014. – №2. – С. 28–34. EDN SAUNHB
  8. 8. Федеральные государственные образовательные стандарты [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://fgos.ru/ (дата обращения: 02.09.2023).
  9. 9. Федеральная программы [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://edsoo.ru/wp-content/uploads/2023/08/19_frp_geografiya-5–9-klassy.pdf (дата обращения: 10.09.2023).

Comments(0)

When adding a comment stipulate:
  • the relevance of the published material;
  • general estimation (originality and relevance of the topic, completeness, depth, comprehensiveness of topic disclosure, consistency, coherence, evidence, structural ordering, nature and the accuracy of the examples, illustrative material, the credibility of the conclusions;
  • disadvantages, shortcomings;
  • questions and wishes to author.