Центр научного сотрудничества "Интерактив плюс"
info@interactive-plus.ru
+7 (8352) 222-490
2130122532
Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс»
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
428000, Россия, Чувашская Республика, г. Чебоксары, улица Гражданская, дом 75
+7 (8352) 222-490
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
56.125001
47.208966

Trudovaia zaniatost' i dokhody kak determinanty samootsenki v zrelom vozraste

Proceeding
DOI: 10.21661/r-561946
Open Access
International Scientific and Practical Conference «Issues of Science and Education: New Approaches and Current Studies»
Creative commons logo
Published in:
International Scientific and Practical Conference «Issues of Science and Education: New Approaches and Current Studies»
Author:
Gergov T. K. 1
Work direction:
Психология
Rating:
Article accesses:
461
Published in:
eLibrary.ru
1 Iugo-zapadnyi universitet "Neofit Ril'skii"
For citation:
Gergov T. K. (2024). Trudovaia zaniatost' i dokhody kak determinanty samootsenki v zrelom vozraste. Issues of Science and Education: New Approaches and Current Studies, 142-147. Cheboksary: SCC "Interactive plus", LLC. https://doi.org/10.21661/r-561946

  • Metadata
  • Full text
  • Metrics

Abstract

Психическим феноменом, на котором сосредоточен исследовательский интерес данной статьи, является самооценка. Актуальность исследования обосновывается важностью адекватной самооценки для психического и социального функционирования личности. Как утверждает автор, реализовать жизненный потенциал при непонимании своего я вряд ли возможно. Самооценка – результат самоконтроля в ситуациях различной сложности и содержания. Именно такие ситуации позволяют человеку сформировать относительно устойчивую самооценку. Период самоанализа, вероятно, наиболее серьезен и многогранен во взрослой жизни. Это период, в течение которого человек воплощает в себе солидное разнообразие ролевых идентичностей. С целью установления социально-экономических аспектов самооценки во взрослом возрасте было проведено эмпирическое исследование среди работающих и безработных, а также лиц с разным доходом. Была применен метод анкеты самооценки Куперсмита, подходящий жителям Болгарии.

References

  1. 1. Abdel-Khalek, A. Love of life as a new construct in the well-being domain // Social Behavior and Personality. – 2007. – No. 35. – Pp. 125–134.
  2. 2. Abdel-Khalek, A. The development and validation of the Arabic Scale of Mental Health (ASMH) // Psychological Reports. – 2011. – No. 109. – Pp. 949–964.
  3. 3. Abdel-Khalek, A. Associations between religiosity, mental health and subjective well-being among Arab samples from Egypt and Kuwait // Mental Health, Religion and Culture. – 2012. – No. 15. – Pp. 741–758.
  4. 4. Abdel-Khalek, A. The Arabic Scale of Happiness: Psychometric characteristics // Comprehensive Psychology. – 2013. – No. 2. – Pp. 141
  5. 5. Abdel-Khalek, А. Introduction to the psychology of selfesteem. Nova Science Publishers, Inc., 2016. ISBN: 978–1-53610–294–9.
  6. 6. Altmann, T., Roth, M. The Self-esteem Stability Scale (SESS) for Cross-Sectional Direct Assessment of Self-Esteem Stability // Front. Psychol. – 2018. – V. 9. No. 91. DOI: 10.3389/fpsyg.2018.00091.
  7. 7. Baumeister, R., Campbell, J., Krueger, J., Vohs, K. Does high self-esteem cause better performance, internpersonal success, happiness, or healthier lifestyles? // Psychological Science in the Public Interest. – 2003. – No. 4. – Pp. 1–44.
  8. 8. Deci, E., Ryan, R. Human autonomy: The basis for true selfesteem // Efficacy, agency, and self-esteem. – New York: Springer, 1995. – Pp. 30–49.
  9. 9. Gilovich, T., Keltner, D., Nisbett, R. Social psychology. – New York: Norton and Company, 2006.
  10. 10. Heatherton, T., Wyland, C. Assessing self-esteem // Positive psychological assessment: A 144 handbook of models and measures. – Washington, DC: American Psychological Association, 2003. – Pp. 219–233
  11. 11. Hewitt, J. Oxford Handbook of Positive Psychology. – Oxford: Oxford University Press, 2009. – Pp. 217–224. ISBN 978–0195187243.
  12. 12. James, W. Psychology: The briefer course. – New York: Henry Holt, 1892.
  13. 13. Lane, G. G., White, A. E., Henson, R. K. Expanding reliability generalization methods with KR-21 estimates: An RG study of the Coopersmith Self-Esteem Inventory // Educational and Psychological Measurement. – 2002. – No. 62 (4). – Pp. 685–711. https://doi.org/ 10.1177/0013164402062004010. EDN: JSMXEN
  14. 14. Mavrodiev, S., Gergov, T. Self-Esteem and Motivation for Affiliations with Students from the Humanities. Center for Open Access in Science // 7th International e-Conference on Studies in Humanities and Social Sciences (Belgrade, Serbia). – 2021. – Pp. 137–148. ISBN 978–86–81294–08–6. doi.org/10.32591/coas.e-conf.07.13137m.
  15. 15. Maslow, E. Motivation and personality. – Sofia, Kibea Publishing House, 2010. ISBN: 9789544742484.
  16. 16. Papazova, E. & Stoyanova, S. Self-esteem and values at work in students // Psychological research. – 2016. – V. 2. – Pp. 55–64. ISSN: 1311–4700.
  17. 17. Papazova, Е., Stoyanova, S., Bulut, S. Dimensions of global self-esteem in Bulgarian and Turkish students: Comparative analysis // Turkish Journal of Psychology. – 2017. – No. 6.
  18. 18. Piotrowski, K. Transition into adulthood. Identity and sense of young adulthood persons with limited efficiency. – Warsaw: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2010.
  19. 19. Sedikides, C., Gress, A. Portraits of the self // Sage handbook of social psychology. – 2003. – Pp. 110–138.
  20. 20. Wickman, S., Campbell, C. An analysis of how Carl Rogers enacted client-centered conversation with Gloria // Journal of Counseling & Development. – 2003. – No. 81 (2). – Pр. 178–184.

Comments(0)

When adding a comment stipulate:
  • the relevance of the published material;
  • general estimation (originality and relevance of the topic, completeness, depth, comprehensiveness of topic disclosure, consistency, coherence, evidence, structural ordering, nature and the accuracy of the examples, illustrative material, the credibility of the conclusions;
  • disadvantages, shortcomings;
  • questions and wishes to author.