Центр научного сотрудничества "Интерактив плюс"
info@interactive-plus.ru
+7 (8352) 222-490
2130122532
Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс»
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
428000, Россия, Чувашская Республика, г. Чебоксары, улица Гражданская, дом 75
+7 (8352) 222-490
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
56.125001
47.208966

Management of pre-school educational institution on the basis of its development strategy

Book Chapter
DOI: 10.21661/r-113372
Open Access
Collective monograph «Education and science: modern trends»
Creative commons logo
Published in:
Collective monograph «Education and science: modern trends»
Authors:
Koshienko I.V. 1 , Ryjkova A.A. 2
Work direction:
Парадигмы современного образования (различные направления)
Rating:
Article accesses:
7031
Published in:
РИНЦ
1 ANO of HE "Moscow University for the Humanities"
2
For citation:

  • Metadata
  • Full text
  • Metrics

Abstract

Qualitative upgrade of Russian society and the changes in the world educational space defined an objective need for harmonization of the national education system. The ongoing processes equally apply to all levels of education – from preschool to higher education. Unification of the preschool educational organizations habitual until recently was replaced by their variety, variability of educational programs, introduction of new technologies. The concept «educational institution» is changed to the new concept «educational organization». The approaches considered in article open the separate sides of the problem of management of the preschool educational organization in the conditions of transition to new conditions of independent managing. Authors pays attention to a contradiction between the developed traditional control system and need of changes of the relations providing the new nature of management in a format of cooperation, partnership, autonomous responsibility for the made decisions. Analysis of literary sources (T.P. Kolodyazhnaya, V.S. Lazarev, M.M. Potashnik, L.L. Meyer, L.S. Markov, P.I. Tretyakov, K.Y. White, T.I. Shamova, I.P. Kapustin and others.) has allowed authors to identify the specifics of the management activity of preschool educational organizations, the implementation of the operation strategies, development of education in preschool educational institution. Authors draws attention on research positions in the definition of «development program for preschool educational institution», as well as considers the management cycle of preschool organizations, describing the sequence of its stages. This article compares the position of both domestic and foreign researchers. In conclusion, it is defined that preschool management of the organization is a process that represents a set of continuous interrelated management functions and activities (actions and operations).

References

  1. 1. Афанасьев В.Г. Научное управление обществом: Опыт системного исследования. – 2-е изд., доп. – М., 1973.
  2. 2. Колодяжная Т.П. Управление современным дошкольным образовательным учреждением: Практ. пособие. – Ч. 1. – М.: Перспектива, 2008.
  3. 3. Конаржевский Ю.А. Менеджмент и внутришкольное управление / Ю.А. Конаржевский. – М., 2000.
  4. 4. Кричевский В.Ю. Очерки истории и теории управления образованием. – СПб: СПбГУПМ, 2001. – 166 с.
  5. 5. Кунц Г. Управление: системный и ситуационный анализ управленческих функций. Т. 1 / Г. Кунц, С. О’Доннел. – М.: Наука, 1998.
  6. 6. Лазарев В.С. Как разработать программу развития школы: Метод. пособие для руководителей образовательных учреждений / В.С. Лазарев, М.М. Поташник. – М., 2013.
  7. 7. Майер Л.Л. Управление инновационными процессами в дошкольной образовательной организации: Метод. пособие. – М.: ТЦ Сфера. 2008. – С. 7.
  8. 8. Мескон М. Основы менеджмента (Management) / М. Мескон, М. Альберт, Ф. ХеДООри. – М.: Дело, 1997. – 704 с.
  9. 9. Маркова Л.С. Программа развития дошкольного образовательного учреждения: Практ. пособие. – М.: ЛРКТИ, 2002. – С. 71.
  10. 10. Сунцев Н.С. Обеспечение управления: Учебник / Н.С. Сунцев. – М.: ФОРУМ, 2012.
  11. 11. Тихомиров Ю.А. Управление на основе права. – М.: Формула права, 2007. – 484 с.
  12. 12. Третьяков П.И. Дошкольное образовательное учреждение: управление по результатам / П.И. Третьяков, К.Ю. Белая. – М.: Перспектива, 2010. – С. 36.
  13. 13. Троян А.Н. Управление дошкольным образованием: Учеб. пособие. – М.: ТЦ Сфера, 2005. – С. 105.
  14. 14. Управление качеством образования: Монография и метод. пособие / М.М. Поташник. – М., 2004. – С. 41.
  15. 15. Управление развитием школы: пособие для руководителей образовательных учреждений / В.С. Лазарев, М.М. Поташника. – М., 1995. – С. 81.
  16. 16. Шамова Т.И. Управлением образовательными системами: Учеб. пособие / Т.И. Шамова, П.И. Третьяков, И.П. Капустин; под ред. Т.И. Шамовой. – М.: Владос, 2002.

Comments(0)

When adding a comment stipulate:
  • the relevance of the published material;
  • general estimation (originality and relevance of the topic, completeness, depth, comprehensiveness of topic disclosure, consistency, coherence, evidence, structural ordering, nature and the accuracy of the examples, illustrative material, the credibility of the conclusions;
  • disadvantages, shortcomings;
  • questions and wishes to author.