The process-oriented approach to the increased efficiency of medical support
Research Article
DOI: 10.21661/r-119086
Open Access


- Published in:
- International academic journal «Human and Society»
- Author:
- Bogma K.A. 1
- Work direction:
- [22.00.00] Социологические науки
- Rating:
- Article accesses:
- 2922
- Published in:
- doaj
- eLibrary.ru
- КиберЛенинка
1 South-Russian Institute of Management (branch) of Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
- APA
For citation:
Bogma K. A. (2017). The process-oriented approach to the increased efficiency of medical support. Human and Society, 28-31. https://doi.org/10.21661/r-119086
- Full text
- Metrics
UDC 316.4
DOI: 10.21661/r-119086
Abstract
This article is intended to identify advantages of applying process-oriented approach to the increased efficiency of medical support quality management. To achieve this goal it is necessary to solve a number of tasks, consisting in the implementation analysis of definitions and identifying the specifics of medical support quality management contributed to confirming formulated hypothesis according to which administrative approach in quality management in the provision of medical services has less managerial potential than the process-oriented method, and it is more oriented to meet the needs of individuals in high-quality and affordable medical care. Theoretical and methodological basis is laid down by principles and aspects of activity and system approach as well as common management patterns acting as programmability of social actions applied in process-oriented approach. The author used methodology of the regulated influence of pursued policies and programs and such sociological methods of work as the collection, analysis, generalization, systematization of information.
Keywords
References
- 1. Дорган С. Значимость эффективного управления больницами / С. Дорган, К. Картер, Д. Лейтон // Вестник McKinsey. – 2012. – №25. – С. 79–91.
- 2. Зинченко Г.П. Управление как социальное явление и проблема концептуального мышления // Социально-гуманитарные знания. – 2015. – №9. – С. 84–92.
- 3. Евдокимова Е.Г. Процессно-ориентированное управление качеством услуг в здравоохранении: Автореф. дис. … канд. экон. наук. – М.: 2016.
- 4. Попова Е.А. Совершенствование механизмов общественного контроля как фактор повышения эффективности государственного управления // Государственное и муниципальное управление. Ученые записки СКАГС. – 2013. – №4. – С. 31–35.
- 5. Попова Е.А. Новая парадигма государственного регулирования развития регионов современной россии как важнейший инструмент модернизации // Государственное и муниципальное управление. Ученые записки СКАГС. – 2011. – №1. – С. 71–79.
- 6. Попова Е.А. Институциональные и организационные основы открытости государственных закупок // Государственное и муниципальное управление. Ученые записки СКАГС. – 2014. – №3. – С. 115–119.
- 7. Прохоров Б.Б. Общественное здоровье и экономика / Б.Б. Прохоров, И.В. Горшкова, Д.И. Шмаков, Е.В. Тарасова. – М.: Макс Пресс, 2007. – С. 112.
- 8. Тихонов А.В. Социология управления: Теоретико-прикладной словарь. – М.: Красанд, 2015. – С. 451.
- 9. Филатов В.Н. Процессный подход в управлении многопрофильным стационаром как инструмент повышения его эффективности / В.Н. Филатов, И.И. Хайруллин, Ф.Н. Кадыров // Вестник Северо-Западного государственного медицинского университета им. И.И. Мечникова. – 2015. – №7. – Т.4. – С. 84–94.
- 10. Шамшурина Н.Г. Показатели социально-экономической эффективности в здравоохранении. – М.: МЦФЭР, 2005. – С. 318.
- 11. Федеральный закон от 21.11.2011 №323-ФЗ «Об основах охраны здоровья граждан в Российской Федерации» [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_121895/
Comments(0)