Центр научного сотрудничества "Интерактив плюс"
info@interactive-plus.ru
+7 (8352) 222-490
2130122532
Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс»
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
428000, Россия, Чувашская Республика, г. Чебоксары, улица Гражданская, дом 75
+7 (8352) 222-490
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
56.125001
47.208966

Ключевые тренды развития регионального высшего образования

Book Chapter
Collective monograph «Education and science: current trends»
Creative commons logo
Published in:
Collective monograph «Education and science: current trends»
Author:
Zaitseva O. P. 1
Work direction:
Парадигмы современного образования (различные направления)
Rating:
Article accesses:
2579
Published in:
РИНЦ
1 PEI of HPE of Russian Central Union "Siberian University of Consumer Cooperation"
For citation:
Shcherbakova I. V., Batanov M. S., Egorushkina T. N., Panferova E. V., Etova E. V., Lodkin A. E., Chetverikova T. A., Saltykova M. V., Maksimova M. V., Zaitseva O. P., Mishchik S. A., Belyaeva S. A., Ivanov A. N., Belov V. V., Butenko L. N., & Butenko D. V. (2017). Education and science: current trends, 168. Cheboksary: SCC "Interactive plus", LLC. https://doi.org/10.21661/a-381

  • Metadata
  • Full text
  • Metrics

Abstract

The relevance of a question is caused by insufficient level of modernization processes regulation and formation of educational systems in regions. The higher education markets and labor markets are insufficiently interconnected in regions. The main tendencies of higher education development by the example of Siberian regions and the Far East are presented in the monograph. Mainly, they are ambiguous or adverse by character. The prolongation of it can lead to decrease in long-term competitiveness of regional education systems and to strengthening of the capital education systems monopoly position. The role of Siberia and the Far East regions in volume of the top skills training, by the number of network of higher education institutions and the operating dissertation councils, decreases. Special attention is paid to development of the higher education in the Novosibirsk region taking into account resource base, economic branch and regional specifics. To overcome unpromising tendencies it is necessary to develop interaction of interested parties and systematized researches of regional higher education on a reliable information base. The offered recommendations, submitted to alignment of competitive positions of regional higher education institutions are addressed to the representatives of the regional and federal authorities, the analysts and the researchers of labor markets and higher education.

References

  1. 1. Борисова А.А. Инструменты диагностики профильной занятости выпускников: ограничения и результаты использования // Вестник КемГУ. Серия: Политические, социологические и экономические науки. – 2016. – №1. – С. 10–16.
  2. 2. Донецкая С.С. Анализ конкурентоспособности российских университетов в мировых рейтингах // Высшее образование в России. – 2014. – №1. – С. 20–31.
  3. 3. Зайцева О.П. Формирование единого информационного пространства распределенного университета / О.П. Зайцева // Внутривузовская система обеспечения качества подготовки специалистов-гуманитариев в модульной образовательной технологии. – Новосибирск: НГИ, 2007. – С. 65–70.
  4. 4. Материалы к докладу председателя Совета ректоров Н.В. Пустового на годичном собрании высшей школы Новосибирска. – Новосибирск: НГТУ. – 2016. – 29 с.
  5. 5. Меликян А.В. Статистический анализ российской системы высшего образования // Вопросы статистики. – 2017. – №1. – С. 26–35.
  6. 6. Оценка вклада региональных систем высшего образования в социально-экономическое развитие регионов России / О.В. Лешуков, Д.Г. Евсеева, А.Д. Громов, Д.П. Платонова; Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», Институт образования. – М.: НИУ ВШЭ, 2017. – 30 с.
  7. 7. Патласов О.Ю. Ликвидность специалиста, конкурентоспособность и жизненный цикл профессии // Наука о человеке: гуманитарные исследования. – 2015. – №1 (19). – С. 179–188.
  8. 8. Прахов И.А. Обзор основных моделей перехода «школа-вуз» в западноевропейских странах и США // Вопросы образования. – 2009. – №2. – С. 108–121.
  9. 9. Психолого-педагогические основы профориентационного консультирования молодежи // Институт развития дополнительного образования [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.irdpo.ru/dpo/516-psihologo-pedagogicheskie-osnovy-proforientacionnogo-konsultirovaniya-molodezhi.html
  10. 10. Стеклов И.А. Региональное развитие и человеческий капитал как его источник // Совет ректоров. – 2013. – №1. – С. 60–64.

Comments(0)

When adding a comment stipulate:
  • the relevance of the published material;
  • general estimation (originality and relevance of the topic, completeness, depth, comprehensiveness of topic disclosure, consistency, coherence, evidence, structural ordering, nature and the accuracy of the examples, illustrative material, the credibility of the conclusions;
  • disadvantages, shortcomings;
  • questions and wishes to author.