Центр научного сотрудничества "Интерактив плюс"
info@interactive-plus.ru
+7 (8352) 222-490
2130122532
Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс»
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
428000, Россия, Чувашская Республика, г. Чебоксары, улица Гражданская, дом 75
+7 (8352) 222-490
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
56.125001
47.208966

Языковые фреймы и речевые паттерны как средства коммуникативного воздействия

Proceeding
VI Международная научно-практическая конференция «Научные исследования: от теории к практике»
Creative commons logo
Published in:
VI Международная научно-практическая конференция «Научные исследования: от теории к практике»
Author:
Ermoshkina A. A. 1
Scientific adviser:
Grishechko O. S.1
Work direction:
Филология и лингвистика (русская литература, фольклористика, журналистика, языкознание, прикладная лингвистика и др)
Rating:
Article accesses:
4726
Published in:
eLibrary.ru
1 Philology, journalism and intercultural communication institute FSAEI of HE "Southern Federal University"
For citation:
Ermoshkina A. A. (2015). Языковые фреймы и речевые паттерны как средства коммуникативного воздействия. Научные исследования: от теории к практике, 298-300. Cheboksary: SCC "Interactive plus", LLC.

  • Metadata
  • Full text
  • Metrics

Abstract

The article touches upon the problem of linguistic manipulation achieved in the English language through systematization of speech patterns and language frames within the utterance. The authors analyze patterns and frames as interdisciplinary concepts, verbal categories and productive means of speech manipulation, analyze theoretical premises of the issue, and give examples of practical linguistic implementation of frame-based structuring of the utterance following the existing speech patterns.

References

  1. 1. Austin J.L. How to do things with words [Текст] / J.L. Austin. – Oxford: Clarendon, 1962. – 174 p.
  2. 2. Bandler R. Patterns of the hypnotic techniques of Milton H. Erickson, M.D [Текст] / R. Bandler, J. Grinder. – Cupertino, CA: Meta Publications, 1975. – 288 p.
  3. 3. Cohen T. Harsh interrogation debate returns with bin Laden takedown [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://edition.cnn.com/2011/POLITICS/ 05/04/bin.laden.interrogation/index.html
  4. 4. de Guzman D. Depopulating Sudan’s oil regions [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.ecosonline.org/reports/2002/depopulatingsudans oilregions.pdf
  5. 5. James W. Talks to teachers on psychology and to students on some of life's ideals [Текст] / W. James. – Cambridge, MA: Harvard University Press, 1984. – 364 p.
  6. 6. Strawson P.F. Intention and convention in speech acts [Текст] // The Philosophical Review / P.F. Strawson. – Durham: Duke University Press. – Vol. 73. – №4. – 1964. – P. 439–460
  7. 7. Абрамова Г.С. Практикум по возрастной психологии [Текст] / Г.С. Абрамова. – М.: Академия, 1999. – 320 с.
  8. 8. Дилтс Р. Фокусы языка. Изменение убеждений с помощью нейролингвистического программирования [Текст] / Р. Дилтс. – СПб.: Питер, 2010. – 256 с.
  9. 9. Ковшиков В.А. Психолингвистика. Теория речевой деятельности [Текст] / В.А. Ковшиков, В.П. Глухов. – М.: Астрель, 2007. – 224 с.
  10. 10. Кривоносов А.Т. Философия языка [Текст] / А.Т. Кривоносов. – М.: Азбуковник, 2012. – 788 с.
  11. 11. Леонтьев А.А. Прикладная психолингвистика речевого общения и массовой коммуникации [Текст] / А.А. Леонтьев. – М.: Смысл, 2008. – 272 с.
  12. 12. Леонтьев А.А. Основы психолингвистики [Текст] / А.А. Леонтьев. – М.: Смысл, 2003. – 287 с.
  13. 13. Лурия А.Р. Язык и сознание [Текст] / Под ред. Е.Д. Хомской. – М.: Изд-во Московского университета, 1979. – 320 с.
  14. 14. Потебня А.А. Мысль и язык [Текст] / А.А. Потебня. – Харьков: Типография Адольфа Дарре, 1892. – 228 с.
  15. 15. Серебренников Б.А. Роль человеческого фактора в языке: Язык и мышление [Текст] / Б.А. Серебренников. – М.: Наука, 1988. – 242 с.

Comments(0)

When adding a comment stipulate:
  • the relevance of the published material;
  • general estimation (originality and relevance of the topic, completeness, depth, comprehensiveness of topic disclosure, consistency, coherence, evidence, structural ordering, nature and the accuracy of the examples, illustrative material, the credibility of the conclusions;
  • disadvantages, shortcomings;
  • questions and wishes to author.