Центр научного сотрудничества "Интерактив плюс"
info@interactive-plus.ru
+7 (8352) 222-490
2130122532
Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс»
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
428000, Россия, Чувашская Республика, г. Чебоксары, улица Гражданская, дом 75
+7 (8352) 222-490
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
56.125001
47.208966

Vliianie inostrannogo iazyka na formirovanie kognitivnykh funktsii u vzroslykh i detei (po materialam zarubezhnykh issledovanii)

Proceeding
Аll-Russian scientific and practical conference «Psychology and Pedagogy as Scientific Basis for Establishment of Modern Society»
Creative commons logo
Published in:
Аll-Russian scientific and practical conference «Psychology and Pedagogy as Scientific Basis for Establishment of Modern Society»
Authors:
Randzhan R. 1 , Derbeneva A. N. 2
Work direction:
Общая педагогика, история педагогики и образования
Rating:
Article accesses:
762
Published in:
eLibrary.ru
1 FSBEI of HE "Irkutsk State University"
2 MAOU "SOSh 63"
For citation:
Randzhan R., & Derbeneva A. N. (2021). Vliianie inostrannogo iazyka na formirovanie kognitivnykh funktsii u vzroslykh i detei (po materialam zarubezhnykh issledovanii). Psychology and Pedagogy as Scientific Basis for Establishment of Modern Society, 21-23. Cheboksary: SCC "Interactive plus", LLC.

  • Metadata
  • Full text
  • Metrics

Abstract

В статье представлен обзор исследований западных психолингвистов, посвященных проблеме влияния иностранного языка на формирование когнитивных процессов человека. Результаты исследований показывают, что у двуязычных детей и взрослых обнаруживается высокий уровень осведомленности, рабочей памяти, абстрактного мышления, контроля внимания, а также высокая эффективность в решении проблемных ситуаций. Знание особенностей функционирования когнитивных процессов билингвов позволит работникам сферы образования индивидуализировать образовательные программы с учётом знания указанных особенностей, повысив тем самым качество обучения лиц, изучающих иностранный язык.

References

  1. 1. Adesope O.O., Lavin T., Thompson T., & Ungerleider C. (2010). A systematic review and meta-analysis of the cognitive correlates of bilingualism. Review of Educational Research, 80 (2), 207–245. https://doi.org/10.3102/0034654310368803
  2. 2. Adler R.M., Valdés Kroff J.R., & Novick J.M. (2020). Does integrating a code-switch during comprehension engage cognitive control? Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 46 (4), 741–759. https://doi.org/10.1037/xlm0000755
  3. 3. Bialystok E., Craik F.I.M., & Luk G. (2008 b). Lexical access in bilinguals: Effects of vocabulary size and executive control. Journal of Neurolinguistics, 21, 522–538.
  4. 4. Berger S.E. (2010). Locomotor expertise predicts infants’ perseverative errors. Developmental Psychology, 46 (2), 326–336. https://doi.org/10.1037/a0018285
  5. 5. Bialystok E., Craik F.I., & Luk G. (2012, April). Bilingualism: consequences for mind and. brain. Trends in Cognitive Science, 16 (4), 240–250.
  6. 6. Bialystok E. (2017). The bilingual adaptation: how minds accommodate experience. Psychol. Bull. 143, 233–262. doi: 10.1037/bul0000099
  7. 7. Degree of bilingualism predicts age of diagnosis of Alzheimer's disease in low-education but not in highly educated Hispanics. Neuropsychologia. 2011 Dec; 49(14):3826–30. Gollan TH, Salmon DP, Montoya RI, Galasko DR. PMID: 22001315.
  8. 8. Craik F.I.M., & Bialystok E. (2006). Cognition through the lifespan: Mechanisms of change. Trends in Cognitive Sciences, 10, 131–138.
  9. 9. Hartanto A., & Yang H. (2019). Does early active bilingualism enhance inhibitory control and monitoring? A propensity-matching analysis. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 45 (2), 360–378.
  10. 10. Genesee F. (2015). Myths about early childhood bilingualism. Canadian Psychology / Psychologie canadienne, 56 (1), 6–15. https://doi.org/10.1037/a0038599
  11. 11. Luk G., Anderson J.A., Craik F.I., Grady C., and Bialystok E. (2010). Distinct neural correlates for two types of inhibition in bilinguals: response inhibition versus interference suppression. Brain Cogn. 74, 347–357. doi: 10.1016/j.bandc.2010.09.004

Comments(0)

When adding a comment stipulate:
  • the relevance of the published material;
  • general estimation (originality and relevance of the topic, completeness, depth, comprehensiveness of topic disclosure, consistency, coherence, evidence, structural ordering, nature and the accuracy of the examples, illustrative material, the credibility of the conclusions;
  • disadvantages, shortcomings;
  • questions and wishes to author.