Центр научного сотрудничества "Интерактив плюс"
info@interactive-plus.ru
+7 (8352) 222-490
2130122532
Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс»
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
428000, Россия, Чувашская Республика, г. Чебоксары, улица Гражданская, дом 75
+7 (8352) 222-490
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
56.125001
47.208966

The concept of the development of methodological work at the Institute of Social Sciences and International Relations of the FSAOU in SevSU

Proceeding
Аll-Russian scientific and practical conference «Pedagogy and psychology: development prospects»
Creative commons logo
Published in:
Аll-Russian scientific and practical conference «Pedagogy and psychology: development prospects»
Author:
Danilchenko S.L. 1
Work direction:
Теория и методика профессионального образования
Rating:
Article accesses:
927
Published in:
eLibrary.ru
1 Institut obshchestvennykh nauk i mezhdunarodnykh otnoshenii FGAOU VO "Sevastopol'skii gosudarstvennyi universitet"
For citation:
Danilchenko S. L. (2022). The concept of the development of methodological work at the Institute of Social Sciences and International Relations of the FSAOU in SevSU. Pedagogy and psychology: development prospects, 21-38. Cheboksary: SCC "Interactive plus", LLC.

  • Metadata
  • Full text
  • Metrics

Abstract

The main task of methodological work at the university is to link into a single methodological block the entire system of scientific-methodological and organizational-methodological support of training areas at the Institute, and not just individual disciplines, to significantly improve the quality of bachelor's and master's training on this basis. The educational and methodological work provides for improving the quality of methodological training of the teaching staff, the development of thematic plans, methodological manuals and other methodological materials. The university should carry out systematic work on methodological support not only for individual academic disciplines, but also for educational processes that ensure the preparation of bachelor's and master's degrees.

Keywords

textbooks, Methodical work, the work plan of the departments, the main forms of methodological work, scientific research on the methodology of teaching and educating students, methodological developments, the creation of textbooks, instructional and methodological classes, methodological support for demonstration open and trial classes, mutual attendance of classes, participation in scientific and methodological conferences and interdepartmental meetings, methodological seminars, improvement of the structure and content of academic disciplines, discipline programs, methods of conducting training sessions, improvement of methodological skills of teachers, results of monitoring and mutual attendance of classes, exchange of experience of teachers, ways to improve the quality of teaching and education of students.

References

  1. 1. Актуальные вопросы российского образования и науки: теория и практика: коллективная монография. – Уфа: Аэтерна, 2020. – 291 с.
  2. 2. Граф В. Основы самоорганизации учебной деятельности и самостоятельная работа студентов. – М.: Изд-во Моск. ун-та, 2006. – 212 с.
  3. 3. Данильченко А.Н. Новые возможности для профессионального роста педагогов / А.Н. Данильченко, С.Л. Данильченко, Е.Н. Денисенко [и др.]. – Уфа: Аэтерна, 2019. – 242 с.
  4. 4. Данильченко С.Л. Ассамблея «Педагог XXI века» – творческая научно-образовательная площадка работников сферы российского образования // V Международная научно-практическая конференция «Современное образование в России и за рубежом: теория, методика и практика». – 2016. – С. 14–37.
  5. 5. Данильченко С.Л. Высшее образование в субъектах РФ: формирование новой структуры сети образовательных организаций // Интерактивная наука. – 2022. – №1 (66). – С. 17–24.
  6. 6. Данильченко С.Л. Задача – войти в число лучших регионов по качеству подготовки педагогов // Российское образование. – 2019. – №1. – С. 126–127.
  7. 7. Данильченко С.Л. Инвестиции в образование-инвестиции в будущее // Развитие образования. – 2018. – №1 (1). – С. 15–18.
  8. 8. Данильченко С.Л. Институциональные основания обновления содержания общего образования // Содружество. – 2016. – №4 (4). – С. 28–33.
  9. 9. Данильченко С.Л. Кадровое обеспечение образовательных и научных организаций в Российской Федерации в 2014–2019 годах: итоги и перспективы // Общество и наука: векторы развития: материалы Всерос. науч.-практ. конф. (Чебоксары, 18 июня 2021 г.) / редкол.: О.Н. Широков [и др.]. – Чебоксары: ЦНС «Интерактив плюс», 2021. – С. 29–48.
  10. 10. Данильченко С.Л. Кадровое обеспечение образовательных организаций в Российской Федерации: федеральный и региональный аспекты // Общество и наука: векторы развития: материалы Всерос. науч.-практ. конф. (Чебоксары, 18 июня 2021 г.) / редкол.: О.Н. Широков [и др.] – Чебоксары: ЦНС «Интерактив плюс», 2021.
  11. 11. Данильченко С.Л. О некоторых организационных основаниях современной российской школы // Научно-педагогическая школа Юга России академика РАО Е.В. Бондаревской. – Ростов н/Д.: Изд-во Южного федерального университета, 2016. – С. 75–89.
  12. 12. Данильченко С.Л. Педагогика и психология современного образования: монография / С.Л. Данильченко, Н.В. Сизых, Д.С. Сизых [и др.]. – Чебоксары: ИД «Среда», 2021. – 172 с.
  13. 13. Данильченко С.Л. Российская наука: современное состояние и перспективы развития // Интерактивная наука. – 2021. – №6 (61). – С. 64–81.
  14. 14. Данильченко С.Л., Козубенко И.И. Теоретические и практические подходы к управлению качеством образования. – Уфа: Аэтерна, 2019. – 300 с.
  15. 15. Дружинин В.И. Методическая работа в образовательном учреждении. – Курган, ИРОСТ, 2011. – 138 с.
  16. 16. Дуранов М.Е. Профессионально-педагогическая деятельность и исследовательский подход к ней. – Челябинск: ЧГАКИ, 2002. – С. 276–277.
  17. 17. Ильенко Л.И. Теория и практика управления методической работой в образовательных учреждениях. – М.: АРКТИ, 2003. – 90 с.
  18. 18. Кларин М.В. Инновационные модели обучения в зарубежных педагогических поисках. – М.: Просвещение, 2009. – 191 с.
  19. 19. Кузьмина Н.В. Понятие «педагогическая система» и критерии ее оценки // Методы системного педагогического исследования. – Л., 1980. – С. 16–17.
  20. 20. Маркова А.К. Психология профессионализма. – М.: Знание, 2006. – 144 с.
  21. 21. Молчанов С.Г. Подготовка преподавателя в рамках методической работы. – Челябинск: Юж-урал. кн. изд-во, 2010. – 145 с.
  22. 22. Никишина И.В. Диагностическая и методическая работа в образовательных учреждениях. – Волгоград: Учитель, 2007. 141с.
  23. 23. Платонов B.C. Деловые игры, разработка, организация, проведение. – М.: Высшая школа, 2011. – 211 с.
  24. 24. Подымова Л.С. Педагогика: инновационная деятельность / Л.С. Подымова, В.А. Слатенин. – М.: Просвещение, 2007. – 207 с.
  25. 25. Поташник М.М. Управление качеством образования. – М.: Просвещение, 2001. – 187 с.
  26. 26. Пригожин А.И. Нововведения: стимулы и инновации. Социальные проблемы инноватики. – М.: Педагогика, 2009. – 167 с.
  27. 27. Русецкая Т.П. Современные технологии обучения в высшей школе. – М.: МИТСО, 2008. – 321 с.
  28. 28. Ситник А.П. Содержание и организационные формы методической работы в современной образовательной практике: учебное пособие. – М.: Педагогика, 2010. – 169 с.
  29. 29. Скворцова С.А. Педагогические условия формирования компетентности будущих специалистов в процессе профессиональной подготовки // Вектор науки ТГУ. Серия: Педагогика, психология. – 2011. – №1. – С. 54.

Comments(0)

When adding a comment stipulate:
  • the relevance of the published material;
  • general estimation (originality and relevance of the topic, completeness, depth, comprehensiveness of topic disclosure, consistency, coherence, evidence, structural ordering, nature and the accuracy of the examples, illustrative material, the credibility of the conclusions;
  • disadvantages, shortcomings;
  • questions and wishes to author.