Центр научного сотрудничества "Интерактив плюс"
info@interactive-plus.ru
+7 (8352) 222-490
2130122532
Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс»
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
428000, Россия, Чувашская Республика, г. Чебоксары, улица Гражданская, дом 75
+7 (8352) 222-490
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
56.125001
47.208966

Educational discourse as a system of axiological communication of an educational process participants

Proceeding
DOI: 10.21661/r-80659
Open Access
VII International applied research conference «Modern education development theory techniques and practice»
Creative commons logo
Published in:
VII International applied research conference «Modern education development theory techniques and practice»
Author:
Artyuhova I. S. 1
Work direction:
Проблемы повышения качества образования в современных условиях
Rating:
Article accesses:
4139
Published in:
eLibrary.ru
1 FSBSEI "Institute of Education Development Strategy of Russian Academy of Education"
For citation:
Artyuhova I. S. (2016). Educational discourse as a system of axiological communication of an educational process participants. Modern education development theory techniques and practice, 56-59. Cheboksary: SCC "Interactive plus", LLC. https://doi.org/10.21661/r-80659

  • Metadata
  • Full text
  • Metrics

Abstract

Автором обосновывается необходимость обращения к методологии и методике семиологии, когнитивной лингвистики и языкознания для исследования современного образования. Дается определение образовательного дискурса, охарактеризована ценностно-смысловая коммуникация как сущностная часть образовательного дискурса, охарактеризованы цели и ценности этого процесса.

References

  1. 1. Воронцова Т.А. Границы стилистики и стиля в современной научной парадигме [Текст] / Т.А. Воронцова // Дискурс и стиль: теоретические и прикладные аспекты: Колл. монография / Под ред. Г.Я. Солганика, Н.И. Клушиной, Н.В. Смирновой. – М., 2014. – С. 28
  2. 2. Кабаченко, Е.Г. Метафорическое моделирование базисных концептов педагогического дискурса [Текст]: Дис. … канд. филол. наук: 10.02.01. – Екатеринбург, 2007. – 240 с.
  3. 3. Карасик В.И. О типах дискурса [Текст] / В.И. Карасик // Языковая личность: институциональный и персональный дискурс: Сб. науч. тр. – Волгоград: Перемена, 2000. – С. 5–20.
  4. 4. Карасик В.И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс [Текст] / В.И. Карасик. – Волгоград: Перемена, 2002. – С. 45.
  5. 5. Карасик В.И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс [Текст] / В.И. Карасик – М.: Языки славянской культуры, 2004. – С. 341.
  6. 6. Караулов Ю.Н. Русский язык и языковая личность [Текст] / Ю.Н. Караулов. – М.: Издательство ЛКИ, 2010. – С. 151.
  7. 7. Кучеренко О.И. Формирование дискурсивной компетенции в сфере устного общения [Текст]: Автореф. дис. … канд. пед. наук / О.И. Кучеренко. – М., 2000. – С. 3
  8. 8. Шейгал Е.И. Власть и коммуникация [Текст] / Е.И. Шейгал, И.С. Черватюк // Известия РАН. – 2005. – Т. 64. – №5. – С. 38–45.
  9. 9. Dijk T.A. van. Discourse Analysis as a New Cross-Discipline / T.A. van Dijk // Handbook of Discourse Analysis. London. – 1985. – Vol. 1. – P. 1–10.

Comments(0)

When adding a comment stipulate:
  • the relevance of the published material;
  • general estimation (originality and relevance of the topic, completeness, depth, comprehensiveness of topic disclosure, consistency, coherence, evidence, structural ordering, nature and the accuracy of the examples, illustrative material, the credibility of the conclusions;
  • disadvantages, shortcomings;
  • questions and wishes to author.