List of publications on a keyword: «методологический подход»
Философия
FSBEI of HE "Saint Petersburg State University" , Санкт-Петербург г
«Understanding the History of Classical Islamic Philosophy Studies in the West»
The article presents a brief overview of the study of classical Islamic philosophy in chronological order. According to the author, in Western countries, the scientific research of Islamic philosophy began within the framework of the Christian scholastic tradition, yet later the analysis of Arabic texts as well as the structure of Islamic theoretical thought was initiated. Some scholars applied a methodological approach to the study of Islamic philosophy. Orientalist philologists also played an important role in the study of the religious and philosophical doctrine of Islam. Both of these schools adopted a methodological approach based on the traditions of Christian and Jewish philosophy and theology, which in some aspects had similarities with Islamic thought.
Педагогика высшей профессиональной школы
FSBEI of HE "G.I. Nosov Magnitogorsk State technical University" , Челябинская обл
Valentina P. Soldatchenko
МОУ СОШ №6 , Челябинская обл
«Модель социальной зрелости студентов вузов»
Целью данной статьи является разработка модели социальной зрелости студентов вузов. Для достижения поставленной цели применялись методы количественного, содержательного и структурного анализа моделей социальной зрелости личности, а также метод моделирования. В результате разработана структурно-функциональная динамическая модель социальной зрелости студентов вузов и выявлены принципы интегративного подхода к её построению. Сделан вывод, что предлагаемые принципы интегративного подхода к разработке модели социальной зрелости студентов вузов могут быть адаптированы для создания моделей социальной зрелости людей различных социальных и возрастных групп.
Парадигмы современного образования (различные направления)
Zoia A. Kargina , candidate of pedagogic sciences
SAEI of HE "Moscow Institute of Open Education" , Москва г
«Методология и методологические подходы к исследованию проблемы развития дополнительного образования детей»
This paper considers the modern methodology and analyzes the methodological approaches of research sphere of additional education for children, clarified the interpretation of the pedagogical phenomenon, compared definitions given by theorists and practitioners, refined understanding of the new roles of additional education of children in modern Russian education system.