List of publications on a keyword: «медиадискурс»


Филология

Publication date: 09.04.2018
Evaluate the material Average score: 0 (Всего: 0)
Daria S. Kravchuk , магистрант
Natalia A. Segal , candidate of philological sciences , lecturer
V.I. Vernadsky Crimean Federal University , Крым Респ

«Precedent names with the sphere-source «literature» in the Russian-speaked media discourse (on the example of M.A. Bulgakov's story " A dog's heart")»

Download an article

The article is devoted to the study of precedent name in Russian-language media texts on the example of the story of M.A. Bulgakov "A Dog's Heart." The purpose of this study is to determine the implementation features of the precedent name Professor Preobrazhensky in the Russian-language media discourse. The study was conducted on the basis of journalistic texts of the National Corps of the Russian language. In classification and generalization of the material, the following methods were used: descriptive, lexicographical, interpretative, methods of component and contextual analysis, method of controlled selection. An analysis of practical material showed that the authors of journalistic texts resort to the use of precedent names in order to create a figurative characterization of a particular person or a description of a specific situation. Appeal to the personality of Professor Preobrazhensky helps the journalist influence emotionally the addressee and stimulates the reader to use his own erudition and background knowledge.

Культурология и искусствоведение

Publication date: 21.04.2017
Evaluate the material Average score: 0 (Всего: 0)
Elvira V. Gmyzina , candidate of culturology
FSBEI of HE "Vyatka State University" , Кировская обл

«Журналистика путешествий на российском телевидении: особенности медиадискурса»

Download an article

В статье рассматривается проблемно-тематическое и жанровое многообразие программ, созданных в формате журналистики путешествий на российском телевидении. На основе наиболее репрезентативных проектов российского телевидения раскрывается специфика современного медиадискурса.

Культурология и искусствоведение (теория и история культуры, музееведение и др.)

Publication date: 07.12.2016
Evaluate the material Average score: 4 (Всего: 2)
Elvira V. Gmyzina , candidate of culturology
FSBEI of HE "Vyatka State University" , Кировская обл

«Медиатекст и медиадискурс в свете культурологического анализа»

Download an article

Modern culture is becoming more mediacentric, of particular relevance is the analysis of a media text as a discrete unit of discourse. The article reveals the specificity of the cultural approach to media text, which allows you to see not only the trend of globalization of information flow, but also to the designation of cultural specificity.

Филология и лингвистика (русская литература, фольклористика, журналистика, языкознание, прикладная лингвистика и др)

Publication date: 12.08.2015
Evaluate the material Average score: 0 (Всего: 0)
Tatiana A. Prisiazhniuk , candidate of philological sciences
FSBEI of HE "N.G. Chernyshevsky Saratov State Research Institute" , Саратовская обл
Svetlana A. Rezaeva
ООО «Стеллар» , Саратовская обл

«Исследование вербальных средств репрезентации базовых ценностей англоязычного медиадискурса»

Download an article

Данная статья содержит анализ результатов актуального исследования, направленного на выявление базовых нормативно-ценностных единиц англо-язычного медиадискурса и установление их содержательного наполнения. В ходе работы были использованы следующие методы: метод лингвокогнитивного моделирования, метод компонентного анализа, метод контекстуального анализа. В статье приводятся определенные выводы относительно специфики репрезентации таких базовых ценностей англоязычного медиадискурса, как объективность, актуальность, информативность и новизна.

Publication date: 22.01.2015
Evaluate the material Average score: 0 (Всего: 0)
Uliana A. Zharkova , candidate of philological sciences
FSBEI of HE «Chelyabinsk State University» , Челябинская обл

«Лингвопрагматические особенности самопрезентации немецких досуговых сообществ в медиадискурсе»

Download an article

В статье рассматриваются особенности самопрезентации некоммерческих досуговых сообществ Германии. Раскрывается значение термина «самопрезентация», проанализированы техники реализации имиджевой стратегии досуговых сообществ в сети Интернет, приведены примеры. Как отмечает автор статьи, самопрезентация досугового сообщества Германии является прагматической и коммуникативной стратегией, сообщество организует самопрезентацию на уровне текстов как знакомство, стремясь пробудить интерес к себе, создать положительное отношение.