Центр научного сотрудничества "Интерактив плюс"
info@interactive-plus.ru
+7 (8352) 222-490
2130122532
Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс»
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
428000, Россия, Чувашская Республика, г. Чебоксары, улица Гражданская, дом 75
+7 (8352) 222-490
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
56.125001
47.208966

Methodological approach to organization and logic of psychological and pedagogical research of teenagers' aggression and violence

Proceeding
DOI: 10.21661/r-114212
Open Access
VIII International Research-to-practice conference «Pedagogics and psychology: relevant theoretical and practical questions»
Creative commons logo
Published in:
VIII International Research-to-practice conference «Pedagogics and psychology: relevant theoretical and practical questions»
Author:
Chernikov E.V. 1
Work direction:
Педагогическая и коррекционная психология
Rating:
Article accesses:
3333
Published in:
eLibrary.ru
1 ChHC "Litvinovo" SFI "FEA of Moscow City Government "
For citation:
Chernikov E. V. (2016). Methodological approach to organization and logic of psychological and pedagogical research of teenagers' aggression and violence. Pedagogics and psychology: relevant theoretical and practical questions, 204-211. Cheboksary: SCC "Interactive plus", LLC. https://doi.org/10.21661/r-114212

  • Metadata
  • Full text
  • Metrics

Abstract

The article deals with issues related to the planning and conduct of scientific research on violence and aggressiveness of modern teenagers in his psycho-pedagogical aspect. Article content includes coverage of general methodological issues of organization and logic of psychological and pedagogical research, the author presents a vision of the organization of specific empirical studies.

References

  1. 1. Бандура А. Подростковая агрессия. Изучение влияния воспитания и семейных отношений /Пер. с англ.; А. Бандура, Р. Уолтерс. – М.: Апрель-Пресс, 1999. – 512 с.
  2. 2. Бэрон Р. Агрессия / Пер. с англ.; Р. Бэрон, Д. Ричардсон. – СПб.: Питер, 1998. – 336 с.
  3. 3. Ениколопов С.Н. Понятие агрессии в современной психологии / С.Н. Ениколопов // Прикладная психология. – 2001. – №1. – С. 60–72 [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://psychlib.ru/mgppu/periodica/pp102001/
  4. 4. PP011060.HTM#Текст (дата обращения: 10.09.2016).
  5. 4. Ковров В.В. Нравственные ценности в социальной реальности: дихотомия выбора целей воспитания в современной образовательной практике // Вестник Академии права и управления. – 2016. – №42. – С. 195–201.
  6. 5. Ковров В.В. Психологическая безопасность детей, находящихся в трудной жизненной ситуации в образовательной школе: опыт эмпирического исследования // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. – 2012. – Т. 1. – №3. – С. 156–162.
  7. 6. Ковров В.В. Психологические и педагогические критерии и показатели агрессии и насилия межличностном взаимодействии подростков // Образование и наука в современных условиях. – 2015. – №3. – С. 107–109.
  8. 7. Ковров В.В. Угрозы и риски агрессии и насилия в межличностном взаимодействии подростков: социально-психологический аспект // Образование и наука в современных условиях. – 2015. – №3. – С. 173–177.
  9. 8. Исследование в психологии: методы и планирование / Дж. Гудвин. – СПб.: Питер, 2004.
  10. 9. Платонов Ю.П. Основы этнической психологии: Учеб. пособие. – СПб.: Речь, 2003. – С. 383–385.
  11. 10. Практикум по экспериментальной и практической психологии: Учебное пособие / Л.И. Вансовская, В.К. Гайда, В.К. Гербачевский и др.; под ред. А.А. Крылова. – СПб: Издательство С.-Петербургского университета, 1997. – 312 с.
  12. 11. Стоматов Р. Детская психология / Р. Стоматов. – Пловдив, 2000.
  13. 12. Стоматов Р. Эмпатията. Опит за психологически разбиране / Р. Стоматов. – Пловдив; Макрос, 2001.
  14. 13. Теоретические и прикладные вопросы психологии. Ч. II. Прикладные проблемы психологии / Под ред. А.А. Крылова. – СПб: Издательство С.-Петербургского университета, 1995. – 163 с.
  15. 14. Черников Е.В. Актуализация профилактики насилия и агрессии в воспитательной деятельности сельской школы // Российский научный журнал. – 2014. – №1 (39). – С. 31–38.
  16. 15. Черников Е.В. Профилактика агрессии и насилия в межличностном взаимодействии старшеклассников в сельской малокомплектной школе: Дис. … магистра психолого-педагогического образования. – М.: МГППУ, 2015. – 125 с.

Comments(0)

When adding a comment stipulate:
  • the relevance of the published material;
  • general estimation (originality and relevance of the topic, completeness, depth, comprehensiveness of topic disclosure, consistency, coherence, evidence, structural ordering, nature and the accuracy of the examples, illustrative material, the credibility of the conclusions;
  • disadvantages, shortcomings;
  • questions and wishes to author.