Центр научного сотрудничества "Интерактив плюс"
info@interactive-plus.ru
+7 (8352) 222-490
2130122532
Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс»
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
428000, Россия, Чувашская Республика, г. Чебоксары, улица Гражданская, дом 75
+7 (8352) 222-490
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
56.125001
47.208966

Social and pedagogical analysis of problems and risks of individual’s informational socialization

Book Chapter
Коллективная монография «Education and science: current trends»
Creative commons logo
Published in:
Коллективная монография «Education and science: current trends»
Author:
Zhdanova S.N. 1
Work direction:
Парадигмы современного образования (различные направления)
Rating:
Article accesses:
3582
Published in:
РИНЦ
1 FSBEI of HE "Gzhel State University"
For citation:
Krapostin A. A., Vereshchaka A. S., Sotova E. S., Vereshchaka A. A., Krasnovskii A. N., Chuyan E. N., Ravaeva M. Y., Baranov G. V., Yusupova L. G., Kireeva N. A., Redko A. M., Shutenko E. N., Alekseeva E. S., Demidenko L. L., Saltykova M. V., Starygina S. D., Nuriev N. K., Zhdanova S. N., Bespalova V. V., Polianskaia O. A., Kadyrova O. V., Domanska L., Chmyreva M. I., & Drozhzhina N. B. (2016). Education and science: current trends, 196. Cheboksary: SCC "Interactive plus", LLC. https://doi.org/10.21661/a-321

  • Metadata
  • Full text
  • Metrics

Abstract

This article describes the theory of individual’s informational socialization; new types of social and informational trainees’ deviations; social and pedagogical point of view on preventative measures for internet addicted children and teenagers by means of system organization of students’ informational and pedagogical support under the conditions of social and information security risks. The author concludes that there is a need in individual’s informational world-image formation as a pedagogical condition, affecting students’ informational socialization and complex internet influence, because there are development and realization possibilities of individual’s creativity in new realities of informational society together with negative effect on children.

References

  1. 1. Аликин Д.В. Философские проблемы информационного образования // Информационные технологии образования: Сб. тр. участн. X междунар. конф. – М.: МИФИ, 2006. – С. 32–34
  2. 2. Ахаян А.А. Структура, диагностика и средства развития информационной компетентности учащихся: Науч.-метод. материалы. – СПб.: Книжный дом, 2008. – 126 с.
  3. 3. Бурова В.А. Социально-психологические аспекты интернет-зависимости [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://user.lvs.ru/vita/doclad.htm
  4. 4. Гидденс Э. Последствия современности / Пер. с анг. Г.К. Ольховикова, Д.А. Кибальчича. – М.: Праксис, 2011. – 352 с.
  5. 5. Жданова С.Н. Освоение информационной картины мира личностью: генезис понятия // Академический журнал Интеллект. Инновации. Инвестици. – 2010. – №2. – Оренбург: Изд-во ОГИМ, 2010. – С. 105–109
  6. 6. Жилкин, В. В. Концепция инфосоциализации // Аналитика культурологии [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://analiculturolog.ru/old/index.php?module=subjects&func=viewpage&pageid=246
  7. 7. Жичкина А. Е. Взаимосвязь идентичности и поведения в интернете пользователей юношеского возраста: Автореф. дис. … канд. психол. наук. – М., 2001. – 25 с.
  8. 8. Извозчиков В.А. Интернет как компонент информационной картины мира и глобального информационно-образовательного пространства // Наука и шк. – 2000. – №4. – С. 42–49.
  9. 9. Кадубец Т.П. Педагогическая среда виртуальной реальности как средство развития личности школьника. // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. – СПб., 2009. – №102. – С. 190–194.
  10. 10. Петухова Т.П. Современная парадигма информационного общества как основа стратегии формирования информационной компетенции специалиста // Вестник ОГУ. – 2005. – №1. – С. 116–123.
  11. 11. Кузибецкий И.А. Формирование личностной информационной картины мира старшеклассников с применением компьютерных технологий образования: Автореф. дис. … канд. пед. наук. – Воронеж, 2003. – 29 с.
  12. 12. Социальная педагогика: генезис научного исследования понятий, идей, проблематики: Монография / Под науч. ред. С.В. Сальцевой. – Оренбург: Изд-во ОГПУ, 2010. – 340 с.

Comments(0)

When adding a comment stipulate:
  • the relevance of the published material;
  • general estimation (originality and relevance of the topic, completeness, depth, comprehensiveness of topic disclosure, consistency, coherence, evidence, structural ordering, nature and the accuracy of the examples, illustrative material, the credibility of the conclusions;
  • disadvantages, shortcomings;
  • questions and wishes to author.