Students’ understanding of a hero and heroic: to the problem of scarcity and quality of education in modern educational practice
Research Article
DOI: 10.21661/r-117259
Open Access


- Published in:
- International academic journal «Humanitarian»
- Author:
- Kovrov V.V. 1
- Work direction:
- [13.00.00] Педагогические науки
- Rating:
- Article accesses:
- 3228
- Published in:
- doaj
- eLibrary.ru
- КиберЛенинка
- Cited by:
- 2 articles
1 Institute of Pedagogy, Psychology and Inclusive Education of Humanities-Pedagogical Academy (Brunch) FSAEI of HE "V.I. Vernadsky Crimean Federal University"
- APA
For citation:
Kovrov V. V. (2017). Students’ understanding of a hero and heroic: to the problem of scarcity and quality of education in modern educational practice. Humanitarian, 29-34. https://doi.org/10.21661/r-117259
- Full text
- Metrics
- Cited by
UDC 37
DOI: 10.21661/r-117259
Abstract
The article discusses the problems of mainstreaming the socialization process and organization of specially organized educational activity at school and psychological and pedagogical technologies, helping to form students’ understanding of a hero and heroic. The problem is that a part of modern generation of children, teenagers and young men doesn’t see the differences between constructive activities, positive and prosocial behavior and mock-heroic activities. This may partly be a result of socialization, because there appears a new type of understanding about heroic behavior while this process. The children and teenagers’ understanding of heroes and heroic can be affected by the technologies of falsification and deheroization, which are used in mass media. The author draws attention to the need for targeted activity on patriotic and spiritual and moral education of students by means of expanding their understanding of hero and heroic, development of semantic characteristics of a hero, his historical and modern completeness. The work optimization in this direction is a crucial task for a pedagogical process on the development of moral and ethical spheres of a person during educational process and socialization.
Keywords
References
- 1. Балабушевич В.Ю. Фальсификация истории (опыт философского осмысления). – В.Ю. Балушевич [Электронный ресурс]. – http://maxpark.com/community/5234/content/1779012 (дата обращения 11.01.2017).
- 2. Книга подвигов // Герои нашего времени [Электронный ресурс]. – http://ruheroes.ru/osaite (дата обращения 11.01.2017).
- 3. Ковров В.В. Нравственные ценности в социальной реальности: дихотомия выбора целей воспитания в современной образовательной практике / В.В. Ковров // Вестник Академии права и управления. – 2016. – №42. – С. 195–201.
- 4. Ковров В.В. Проблема актуализации традиционных отечественных ценностей в современной образовательной практике / В.В. Ковров, Н.Т. Оганесян // Российский научный журнал. – 2013. – №7 (38). – С. 145–153.
- 5. Нарочницкая Н.А. За что и с кем мы воевали / Н.А. Нарочницкая. – М., 2005.
- 6. Смирнов С.Ю. Трансформации образа героя в сознании российского общества: социально-философский анализ: Дис. ... канд. филос. наук: 09.00.11 / С.Ю. Смирнов; Воен. ун-т. – М., 2011. – 189 с.
- 7. Смирнов С.Ю. Основные сущностные черты образа героя в российском общественном сознании в контексте его трансформации / С.Ю. Смирнов // Вестник Череповецкого государственного университета. – 2011. – №3 (31). – Т. 1. – С. 125–128.
- 8. Суравнева И. М. Героизм как социальный феномен: Автореферат дис. … канд. филос. наук: 09.00.11 / И.М. Суравнёва; Тверской государственный университет. – Тверь, 2006. – 17 с.
- 9. Суравнева И.М. Феномен героизма / И.М. Суравнева, В.В. Федоров. – М.: Изд-во ЛКИ, 2008. – 152 с.
Comments(0)