Центр научного сотрудничества "Интерактив плюс"
info@interactive-plus.ru
+7 (8352) 222-490
2130122532
Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс»
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
428000, Россия, Чувашская Республика, г. Чебоксары, улица Гражданская, дом 75
+7 (8352) 222-490
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
56.125001
47.208966

Влияние информационных технологий на когнитивное развитие детей

Proceeding
International Scientific and Practical Conference «Strategic guidelines for the development of science and education»
Creative commons logo
Published in:
International Scientific and Practical Conference «Strategic guidelines for the development of science and education»
Author:
Shlykova A. P. 1
Work direction:
Психология
Rating:
Article accesses:
274
Published in:
eLibrary.ru
1 ГКУСО МО СЦ «Королёвский»
For citation:
Shlykova A. P. (2024). Влияние информационных технологий на когнитивное развитие детей. Strategic guidelines for the development of science and education, 114-115. Чебоксары: SCC "Interactive plus", LLC.

  • Metadata
  • Full text
  • Metrics

Abstract

В статье предпринята попытка проанализировать влияние информационных технологий на когнитивное развитие детей. Несмотря на то, что технологические инновации открывают новые возможности для обучения, они также потенциально затрагивают когнитивное, социальное и эмоциональное развитие детей. Воздействие цифровых инструментом на развитие ребенка варьируется и зависит от типа информации и возраста ребенка. Авторами рассмотрены исследования влияния видеоматериалов и видеоигр на развитие ребенка.

References

  1. 1. Алехин А.Н. Влияние информационных технологий на когнитивное развитие детей: обзор современных исследований / А.Н. Алехин, К.И. Пульцина // Психология человека в образовании. – 2020. – №4 [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/vliyanie-informatsionnyh-tehnologiy-na-kognitivnoe-razvitie-detey-obzor-sovremennyh-issledovaniy (дата обращения: 18.09.2024). – DOI 10.33910/2686-9527-2020-2-4-366-371. – EDN XUNTTR
  2. 2. Денисенкова Н.С. Развитие дошкольников в эпоху цифровой социализации / Н.С. Денисенкова, Т.А. Красило // Современное дошкольное образование. – 2019. – №6 (96). – С. 50–57. – DOI 10.24411/1997-9657-2019-10058. – EDN EXMRPK
  3. 3. Трофимова Е.И. Влияние цифровизации на когнитивную сферу у детей / Е.И. Трофимова // Молодой ученый. – 2021. – №45 (387). – С. 291–293. EDN DQGGWV
  4. 4. Anderson D.R., Pempek T.A. (2005) Television and very young children. American Behavioral Scientist, vol. 48, no. 5, pp. 505–522. DOI 10.1177/0002764204271506. EDN JKOJVL
  5. 5. Christakis D.A., Zimmerman F.J., DiGiuseppe D.L., McCarty C.A. (2004) Early television exposure and subsequent attentional problems in children. Pediatrics, vol. 113, no. 4, pp. 708–713.
  6. 6. Haier R.J., Karama S., Leyba L., Jung R.E. (2009) MRI assessment of cortical thickness and functional activity changes in adolescent girls following three months of practice on a visual-spatial task. BMC Research Notes, vol. 2, article 174.
  7. 7. Shonkoff J., Phillips D. (2000) From neurons to neighborhoods. Washington: National Academy Press, 612 p.
  8. 8. Zero to Eight: Children’s media use in America. (2011) Common Sense Media [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://www. commonsensemedia.org/research/zero-to-eight-childrens-media-use-in-america-2011 (дата обращения: 18.09.2024).

Comments(0)

When adding a comment stipulate:
  • the relevance of the published material;
  • general estimation (originality and relevance of the topic, completeness, depth, comprehensiveness of topic disclosure, consistency, coherence, evidence, structural ordering, nature and the accuracy of the examples, illustrative material, the credibility of the conclusions;
  • disadvantages, shortcomings;
  • questions and wishes to author.