List of publications on a keyword: «»


Филология и лингвистика

Publication date: 28.01.2020
Evaluate the material Average score: 0 (Всего: 0)
Aiten S. Gumbatova , doctor of philosophical sciences
Baku State University , Azerbaijan

«The Main Types of Transformation»

Download an article

In this article, translation transformations as a means of ensuring the equivalence of texts. It is necessary to understand and take into account many different aspects: structure and text case, intentions and implications of the author and ways to express them, the time of writing, etc. All these issues affect the translation, its adequacy and equivalence. Adequacy is thus a relation between means and purpose, and is thereby process-oriented. Equivalence, on the other hand, is a relation between two products, the source and the receptor texts. At the sentence level, the most common transformations every translator makes are 1) omission, 2) addition, 3) transposition, 4) change of grammatical forms, 5) loss compensation, 6) concretization, 7) generalization 8) antonymic translation, 9) meaning extension, 10) metonymic translation, 11) sentence integration, and 12) sentence fragmentation. These transformations are caused by differences in the grammar and vocabulary of the source language (SL) and target language (TL). In order to avoid an inadequate translation, it is necessary to apply translating grammatical transformations. As a result, a literal translation is adapted to the standards of the language of translation and becomes adequate.

Publication date: 27.01.2020
Evaluate the material Average score: 5 (Всего: 1)
Valentina P. Rubaeva , candidate of pedagogic sciences , доцент
Наталия И. Пейкарова , старший преподаватель
Karina K. Aguzarova , candidate of philological sciences
FSBEI of HE “North Caucasian Institute of Mining and Metallurgy (State Tech-nological University)” , Северная Осетия - Алания Респ

«Formirovanie filologicheskoi kompetentsii v vuze»

Download an article

Знакомясь с достижениями культур других стран в ходе изучения языка и литературы, у студентов вырабатывается толерантное отношение к представителям других народов, к тому же, сопоставляя разные культуры, повышается ценность своего культурного наследия и укрепляется гордость за достижения своей страны. Именно благодаря предметам филологического профиля студенты имеют возможность познакомиться с образцами духовной культуры, расширить свой кругозор и социальный опыт, развивать эстетический курс. Авторами подчеркивается позитивное развитие личности под влиянием предметов филологического профиля.

Publication date: 23.01.2020
Evaluate the material Average score: 0 (Всего: 0)
Lena R. Bakirova , candidate of philological sciences
FSBEI of HE “Ufa Law Institute of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation” , Башкортостан Респ

«Etapy organizatsii i provedeniia prakticheskikh zaniatii po uchebnoi distsipline "Russkii iazyk v delovoi dokumentatsii»

Download an article

В статье рассматривается организация и методика проведения практических занятий по учебной дисциплине «Русский язык в деловой документации». Автором подробно описываются необходимые элементы подготовительной работы преподавателя к практическому занятию; раскрываются основные этапы проведения практического занятия.

Publication date: 23.01.2020
Evaluate the material Average score: 5 (Всего: 1)
Elmira M. Sharafutdinova
Elabuga Institute FAEI of HE "Kazan (Volga) Federal University" , Татарстан Респ

«Faktory, vliiaiushchie na professionalizatsiiu studentov XIX veka (na materiale literaturnykh proizvedenii)»

Download an article

В статье затронута проблема профессионализации студентов в современном обществе. Автором проанализированы литературные образы студентов XIX века и сформулированы выводы на основе типологии героев-студентов в классических произведениях.

Publication date: 24.01.2020
Evaluate the material Average score: 5 (Всего: 1)
Elmira M. Sharafutdinova
Elabuga Institute FAEI of HE "Kazan (Volga) Federal University" , Татарстан Респ

«Faktory, vliiaiushchie na professionalizatsiiu studentov XXI veka, - opytno-eksperimental'naia rabota»

Download an article

В статье поднимается проблема профессионального воспитания современных студентов. На основе опроса подводятся итоги, доказывающие, что субъективные факторы профессионализации играют решающую роль в профессиональном воспитании студентов.