Pedagogicheskie usloviia razvitiia kommunikativnykh umenii u detei starshego doshkol'nogo vozrasta s uchetom gendernykh razlichii
Proceeding


- Published in:
- International Scientific and Practical Conference «Pedagogical excellence and pedagogical technologies»
- Authors:
- Gorkushina I. A. 1 , Rakina E. V. 1 , Nemtseva A. V. 1 , Kharchenko I. G. 1
- Work direction:
- Дошкольная педагогика
- Rating:
- Article accesses:
- 1356
- Published in:
- eLibrary.ru
1 МБДОУ «Д/С КВ №67»
- APA
For citation:
Gorkushina I. A., Rakina E. V., Nemtseva A. V., & Kharchenko I. G. (2018). Pedagogicheskie usloviia razvitiia kommunikativnykh umenii u detei starshego doshkol'nogo vozrasta s uchetom gendernykh razlichii. Pedagogical excellence and pedagogical technologies, 150-153. Cheboksary: SCC "Interactive plus", LLC.
- Full text
- Metrics
Abstract
This article describes the conditions that need to be created in the DOW for more successful development of communication skills. This process will be more effective if teachers take into account the gender differences between boys and girls. Given their psychophysiological characteristics, it is necessary to build the process of communication with adults and peers. These conditions include:
- subject developing environment;
– role-playing games;
-didactic game;
-individual work;
- organization of special classes and clubs;
- modeling of communicative situations.
Each of these conditions, created in the framework of the development of communication skills, must meet the requirement of gender sensitivity of children.
References
- 1. Акмаева М.М. К вопросу о гендерном воспитании дошкольников // Дошкольная педагогика. – 2013. – №7. – С. 113–119.
- 2. Берн Ш. Гендерная психология / Ш. Берн. – СПб., 2004. – 345 с.
- 3. Виноградова Н.А. Формирование гендерной идентичности / Н.А. Виноградова, Н.В. Микляева: Методическое пособие. – М.: Сфера, 2012. – 67 с.
- 4. Галигузова Л.Н. Дошкольная педагогика: Учебник и практикум для СПО / Л.Н. Галигузова, С.Ю. Мещерякова-Замогильная. – Люберцы: Юрайт, 2016. – 284 c.
- 5. Еремеева В.Д. Мальчики и девочки – два разных мира / В.Д. Еремеева, Т.П. Хризман. – СПб., 2001. – 212 с.
- 6. Лисина М.И. Формирование личности ребенка в общении / М.И. Лисина. – 1-е изд. – СПб.: Питер, 2008. – 340 с.
- 7. Нагель О.П. О гендерном образовании дошкольников / О. П. Нагель // Дошкол. воспитание. – 2008. – №4. – С. 48–51.
- 8. Нагель О.П. Психолого-педагогические условия формирования основ мужественности у мальчиков дошкольного возраста / О.П. Нагель, О.В. Румянцева // Дошкол. педагогика. – 2009. – №2. – С. 11–16.
- 9. Репина Т.А. Проблемы полоролевой социализации детей / Т.А. Репина. – Воронеж, 2004. – 134 с.
- 10. Смирнова Е.О. Особенности общения с дошкольниками: Учеб. пособие для студ. сред. пед. учеб. заведений / Е.О. Смирнова – М.: Академия, 2000. – 160 с.
- 11. Ушакова О.С. Методика развития речи детей дошкольного возраста / О.С. Ушакова, Е.М. Струнина. – М.: Владос, 2004. – 288 с.
- 12. Эльконин Д.Б. Детская психология / Д.Б. Эльконин. – М.: Академия, 2006. – 384 с.
Comments(0)