Центр научного сотрудничества "Интерактив плюс"
info@interactive-plus.ru
+7 (8352) 222-490
2130122532
Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс»
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
428000, Россия, Чувашская Республика, г. Чебоксары, улица Гражданская, дом 75
+7 (8352) 222-490
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
56.125001
47.208966

Роль современных информационных технологий в обеспечении самореализации студентов в вузовском обучении

Book Chapter
Коллективная монография «Education and science: current trends»
Creative commons logo
Published in:
Коллективная монография «Education and science: current trends»
Author:
Shutenko E. N. 1
Work direction:
Парадигмы современного образования (различные направления)
Rating:
Article accesses:
3055
Published in:
РИНЦ
1 Belgorod State Technological University named after V.G. Shukhov
For citation:
Krapostin A. A., Vereshchaka A. S., Sotova E. S., Vereshchaka A. A., Krasnovskii A. N., Chuyan E. N., Ravaeva M. Y., Baranov G. V., Yusupova L. G., Kireeva N. A., Redko A. M., Shutenko E. N., Alekseeva E. S., Demidenko L. L., Saltykova M. V., Starygina S. D., Nuriev N. K., Zhdanova S. N., Bespalova V. V., Polianskaia O. A., Kadyrova O. V., Domanska L., Chmyreva M. I., & Drozhzhina N. B. (2016). Education and science: current trends, 196. Cheboksary: SCC "Interactive plus", LLC. https://doi.org/10.21661/a-321

  • Metadata
  • Full text
  • Metrics

Abstract

Author defines the need for using modern information technologies in the educational process of the higher school as stimulators for students' self-realization. Author haves found attributive signs and modalities of students' self-realization and described the related functions of information technologies – actual and potential. The actual contour is formed by such functions as: descriptive, representative, exhibiting, search- heuristic, imprinting etc. The contour of potential functions is made by such functions of information technologies as: reflexive, activation function, inclusive, motivating, self-manifestation, amplification etc. Together both contours of functions form the holistic information environment of opportunities for students' self-realization in the format the «person-to-person» educational interaction.

Acknowledgments

Исследование выполнено при финансовой поддержке РФФИ в рамках научного проекта №15–06–08802 на 2015–2016 годы.

References

  1. 1. Данакин Н.С. Образовательные инновации как фактор повышения конкурентоспособности современного вуза / Н.С. Данакин, А.И. Шутенко  // European Social Science Journal. – 2015. – №4. – С. 114–118.
  2. 2. Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура / Пер. с англ.; под науч. ред. О.И. Шкаратана. – М.: ГУ ВШЭ, 2000. – 608 с.
  3. 3. Маслоу А. Мотивация и личность / Пер. с англ. – 3-e изд. – СПб.: Питер, 2008. – 352 с.
  4. 4. Меламуд В.Э. Информатизация образования как условие его модернизации. – М.: Московский психолого-социальный институт, 2004. – 464 с.
  5. 5. Роберт И.В. Теория и методика информатизации образования (психолого-педагогические и технологические аспекты). – М.: ИИО РАО, 2007. – 234 с.
  6. 6. Ситаров В.А. Электронные формы учебников в образовательном пространстве // Знание. Понимание. Умение. – 2015. – №3. – С. 30–39.
  7. 7. Ситаров В.А. Прескриптивная модель применения современных информационных технологий в высшей школе / В.А. Ситаров, А.И. Шутенко // Вопросы новой экономики. – 2015. – №4 (36). – С. 101–107.
  8. 8. Федоров А.В. Медиаобразование в современной России: основные модели / А.В. Федоров, И.В. Челышева // Высшее образование в России. – 2004. – №8. – С. 34–39.
  9. 9. Шутенко А.И. Развитие образовательных коммуникаций в современном вузе // Высшее образование в России. – 2011. – №.7. – С.80–86.
  10. 10. Шутенко А.И. Личностное измерение как императив информатизации образования в высшей школе // Alma Mater (Вестник высшей школы). – 2012. – №10. – С. 35–39.
  11. 11. Шутенко А.И. Социокультурные измерения образовательного процесса в высшей школе // Alma Mater (Вестник высшей школы). – 2013. – №.7. – С. 36–40.
  12. 12. Bates A.W. Outlook for Online Learning and Distance Education. 2011. Contact North, Ontario, Canada [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://search.contactnorth.ca/en/data/files/download/Jan2011/2011%20Outlook.pdf (дата обращения: 17.11.2011).
  13. 13. Catts R. Towards Information Literacy Indicators: Conceptual framework paper / R. Catts, J. La. – Paris: UNESCO, 2008. – 46 p.
  14. 14. Gewirth A. Self-Fulfillment. – New Jersey: Princeton University Press, 1998. – 248 p.
  15. 15. Scheuermann F. Assessing the Effects of ICT in Education: Indicators, Criteria and Benchmarks for International Comparisons / F. Scheuermann, F. Pedro (Ed.). – OECD. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2009. – 217 p.
  16. 16. Shutenko E.N. Motivational and Conceptual Aspects of Students’ Self-fulfillment in University Education. Procedia – Social and Behavioral Sciences. – 2015. – №214. (5). – P. 325–331.
  17. 17. Voogt J. ICT and curriculum change / J. Voogt, H. Pelgrum // Human Technology: An Interdisciplinary Journal on Humans in ICT Environments. – 2005. – №1 (2). – P. 157–175.

Comments(0)

When adding a comment stipulate:
  • the relevance of the published material;
  • general estimation (originality and relevance of the topic, completeness, depth, comprehensiveness of topic disclosure, consistency, coherence, evidence, structural ordering, nature and the accuracy of the examples, illustrative material, the credibility of the conclusions;
  • disadvantages, shortcomings;
  • questions and wishes to author.