Центр научного сотрудничества "Интерактив плюс"
info@interactive-plus.ru
+7 (8352) 222-490
2130122532
Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс»
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
428000, Россия, Чувашская Республика, г. Чебоксары, улица Гражданская, дом 75
+7 (8352) 222-490
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
56.125001
47.208966

Actualization of the ideas of narrative pedagogy in the conditions of personality-oriented education of higher school

Research Article
DOI: 10.21661/r-117229
Open Access
International academic journal «Humanitarian»
Creative commons logo
Published in:
International academic journal «Humanitarian»
Author:
Kazantseva E.V. 1
Work direction:
[13.00.00] Педагогические науки
Rating:
Article accesses:
2966
Published in:
doaj
eLibrary.ru
КиберЛенинка
Cited by:
1 articles
1 Chekhov Taganrog Institute (Branch) of FSBEI of HE "Rostov State Economic University"
For citation:
Kazantseva E. V. (2017). Actualization of the ideas of narrative pedagogy in the conditions of personality-oriented education of higher school. Humanitarian, 26-28. https://doi.org/10.21661/r-117229

  • Metadata
  • Full text
  • Metrics
  • Cited by
UDC 37

Abstract

The author has noted that the main goal of personally-oriented education is a holistic personality development and formation of personal self-reflection and process actualization of personal development. Formed theoretical and methodological grounds of the indicated project are not always supported by specific methods and strategies for their implementation in practice in terms of higher education. An effective tool in this situation can become narrative approach, which is being actively developed in foreign pedagogy. The narrative approach combines the ideas of social constructionism, phenomenological pedagogy and hermeneutics texts. A full assessment of the narrative approach is possible only in terms of its practical implementation.

References

  1. 1. Бермант-Полякова О.В. Проверь себя: рассказ про Матвея [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://m-d-n.livejournal.com/696526.html
  2. 2. Бондаревская Е.В. Педагогика: личность в гуманитарных теориях и системах воспитания / Е.В. Бондаревская, С.В. Кульневич. – Ростов н/Д: Тв. Центр «Учитель», 1999. – 560 с.
  3. 3. Закирова А.Ф. Основы педагогической герменевтики: Авторский курс лекций: Учебное пособие. – Тюмень: Изд-во Тюменского государственного университета, 2011. – 324 с.
  4. 4. Зеер Э.Ф. Личностно ориентированное профессиональное образование / Э.Ф. Зеер, Г.М. Романцев // Педагогика. – №3. – 2002. – С. 16–21.
  5. 5. Казанцева Е.В. К характеристике практического уровня реализации феноменологической педагогики. // Новое в психолого-педагогических исследованиях. – 2013. – №1. – С. 96–103.
  6. 6. Казанцева Е.В. Применение нарративного подхода в психолого-педагогическом образовании студентов // Современная психология: теория и практика [Текст]: Материалы III международной научно-практической конференции (г. Москва, 30 декабря 2011) / Науч.-инф. Издат. Центр «Институт стратегических исследований». – М., 2011. – С. 132–136.
  7. 7. Карпенко З.С. Субъектное измерение индивидуальности // Психология индивидуальности: новые модели и концепции / Под науч. ред. Е.Б. Старовойтенко, В.Д. Шадрикова. – М: НОУ ВПОМПСИ, 2009 с.
  8. 8. Шелехова Л.В. К вопросу о личностной парадигме в образовании [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://cyberleninka.ru/article/n/k-voprosu-o-lichnostnoy-paradigme-v-obrazovanii
  9. 9. Diekelmann Nance, Diekelmann John Schooling Learning Teaching: Toward Narrative Pedagogy / Diekelmann Nance, John Diekelmann. – 2009.
  10. 10. Layons N., Kubler LaBoskey V. Narrative inquiry in practice: advancing the knowledge of teaching. Teacher College Press, Columbia University. – 2002.

Comments(0)

When adding a comment stipulate:
  • the relevance of the published material;
  • general estimation (originality and relevance of the topic, completeness, depth, comprehensiveness of topic disclosure, consistency, coherence, evidence, structural ordering, nature and the accuracy of the examples, illustrative material, the credibility of the conclusions;
  • disadvantages, shortcomings;
  • questions and wishes to author.