List of publications on a keyword: «синтез»
Современные технологии в образовании
Elena V. Rysaeva
Oksana V. Soloviova
MBDOU "D/S KV 71" , Белгородская обл
«Formirovanie logicheskikh priemov myshleniia u doshkol'nikov»
Педагогика
Nadezhda F. Sadovnikova
Tat'iana S. Gorinova
Irina I. Volkova
D/S 23 , Чувашская Республика - Чувашия
«Poetapnaia podgotovka detei doshkol'nogo vozrasta s zaderzhkoi psikhicheskogo razvitiia k obucheniiu gramote»
Коррекционная педагогика, дефектология
Madina A. Alieva
FGBOU VO "Dagestanskii gosudarstvennyi pedagogicheskii universitet im. R. Gamzatova" , Дагестан Респ
«Profilaktika disgrafii na pochve narusheniia iazykovogo analiza i sinteza»
Авторы отмечают, что дисграфия на почве нарушения языкового анализа и синтеза является актуальной проблемой и система работы в этом направлении требует совершенствования, а также разработки новых подходов. Особый акцент делается на звуковой, слоговой и языковой анализ и синтез слов как способах предупреждения дисграфии в первом классе.
Тема номера
Missouri University of Science and Technology , USA
«PRINCIPLES OF LEXICOGRAPHIC DESCRIPTION FOR WORD-FORMATION SYNTHESIS TERMINOLOGY (on the Мaterials of Verbs of Sound in the Russian Language)»
The purpose of this study is to develop the description principles for lexicographic terminology in word-formation (WF) synthesis of Russian verbs. The scientific novelty lies in the fact that for the first time the terminological system for WF synthesis of verbs is presented as the object of lexicographic description and enhanced with inter-active web-based elements. As a result, it has been proven that this terminological dictionary can serve not only as an informational and methodological instrument, but it also can become an effective teaching tool for studying Russian verb synthesis. The main macro-structure of the designed dictionary features the departure from the traditional alphabetic organization of the material, utilizing instead the principle of zoning by synthesis levels (the root and the word formation levels). Each lexicographic entry is augmented with interactive links to digital Russian explanatory dictionaries and to the Russian National Corpus (RNC) database.
Организация воспитательно-образовательного процесса в ДОУ
GBDOU "D/S 28" , Санкт-Петербург г
«Razvitie myshleniia u detei doshkol'nogo vozrasta»
Педагогика
FSAEI of HE "Belgorod State National Research University" , Белгородская обл
«Profilaktika opticheskoi disgrafii u starshikh doshkol'nikov s obshchim nedorazvitiem rechi»
В статье дается характеристика оптической дисграфии, описываются ее причины и проявления, раскрывается вопрос предрасположенности детей с ОНР и низким уровнем развития зрительно-пространственных функций к оптической дисграфии. Автором предлагается эффективная коррекционно-педагогическая работа по профилактике оптической дисграфии.
MBOU "Sosnovskaia SOSh" , Кемеровская обл
«Didakticheskie igry kak sredstvo formirovaniia matematicheskoi gramotnosti v nachal'noi shkole»
Филология
Missouri University of Science and Technology , USA
«THE DEVELOPMENT OF THE WORD-FORMATION SYNTHESIS TERMINOLOGY. DISTINCTIVE FEATURES OF TERMINOLOGICAL SYSTEM (using the Russian verbs of sound)»
The purpose of the study is to present the terminology of word-formation synthesis as an organized system and identify the stages of development of its relevant terms. The scientific novelty of the study resides in the fact that a structured corpus of word-formation synthesis terms with elements of definitional analysis is introduced into scientific usage. As a result, it has been proven that the terminology of word-formation synthesis is a multilevel, hierarchically organized system, and the inventory of units within it changes at different stages of research. The system of modification synthesis terms is examined and tested with and through several proprietary novel web scraping algorithms that allow extracting the verbs of sound from digital databases of contemporary dictionaries and the National Corpus of the Russian language.
Педагогика
MADOU "TsRR D/S 7 "Ulybka" , Башкортостан Респ
Anastasiia A. Chekunova
FSBEI of HE "Bashkir State Pedagogical University named after M. Akmulla" , Башкортостан Респ
«Razvitie fonematicheskikh protsessov u detei»
Nina N. Mirzoeva
MBDOU "D/S KV 71" , Белгородская обл
«Razvitie logicheskogo myshleniia doshkol'nikov cherez ispol'zovanie logicheskikh igr»
Пищевая промышленность
Lidiya F. Pelevina
Ekaterina A. Nesterenko
FGBOU VO "Sankt-Peterburgskii gosudarstvennyi ekonomicheskii universitet" , Санкт-Петербург г
«Issledovanie protsessa obrabotki fotosintezom i infrakrasnym izlucheniem vydelennoi dliny volny zeren grechikhi i iachmenia pered protsessom zamachivaniia v proizvodstve soloda»
Педагогика
Tamara I. Liashenko
МБДОУ д/с №56 г. Белгород , Белгородская обл
«Kak razvivat' prostranstvennoe myshlenie starshego doshkol'nika?»
Cover article
Missouri University of Science and Technology , USA
«Potential Units of Verb Synthesis: Properties and Possibilities (on the Material of the Russian Verbs of Sound)»
The study identifies features of potential modifications and lacuna-forming modifiers involved in word-formation synthesis in the process of generating new verbs. The scientific novelty of this study is in the differentiated representation of lexical-semantic and morphological means (verbal modifiers) that are capable, on the one hand, of synthesizing a desired meaning (verbal modification) and, on the other hand, of producing lexical gaps (lacunae). As a result of analyzing the specific modifiers and modifications with respect to the lexical-semantic group of verbs of sound, the new products of synthesis (potential modifications) have been identified. The conditions for the appearance of lacunae and the role of the lacunae-forming modifiers are demonstrated. Through a special project at the Missouri S&T (USA) using the data from the Russian National Corpus, for the first time in lexicographic practice, novel modifications, previously considered non-existent, are introduced.
География и геология
FSBEI of HE "Krasnoyarsk State Agrarian University” , Красноярский край
«Formirovanie minornykh elementov v mineralakh»
Методами микрозондоваго анализа (EPMA) исследовались минералы пирит и халькопирит Енисейского кряжа (Красноярский край). Рассчитаны плотности точечных дефектов и атомов примеси. На основании расчетов представлены зависимости, доказывающих формирования атомов примеси (минорных элементов) в результате ядерный синтез в коре Земли.
Науки о Земле (геодезия, геофизика, страноведение и др.)
FSBEI of HE "Krasnoyarsk State Agrarian University” , Красноярский край
«Atomy primesi v mineralakh kak rezul'tat iadernogo sinteza elementov v kore Zemli»
Теория и методика дошкольного образования
Galina V. Dimova
MBOU "Nachal'naia shkola - detskii sad 26" , Белгородская обл
«Razvitie zritel'no-prostranstvennykh funktsii u detei doshkol'nogo vozrasta posredstvom rabochei tetradi-trenazhiora»
В статье раскрывается актуальность проблемы развития зрительно-пространственных функций у детей дошкольного возраста. Авторы делятся опытом применения рабочей тетради-тренажёра в развитии зрительно-пространственных функций у дошкольников, описывая содержание и особенности использования тетради-тренажёра.
Коррекционная педагогика
MBOU "SOSh 16" , Белгородская обл
Tatiana S. Petrova
MBOU "SOSh 43" g. Belgoroda , Белгородская обл
Oksana M. Tsotsorina
МАОУ "СОШ №24 с УИОП" , Белгородская обл
Kseniia F. Mikhailiukova
MBOU "Gimnaziia 2" , Белгородская обл
Olga A. Zinovkina
MBOU "SOSh 43" g. Belgoroda , Белгородская обл
«Spetsificheskie narusheniia chteniia i pis'ma u detei s narusheniiami intellekta»
Статья посвящена прооблеме нарушения навыков чтения и письма у детей с нарушениями интеллекта. Авторами проведен анализ теоретических аспектов рассматриваемой проблемы, выявлены основные специфические ошибки в звуко-слоговом синтезе и анализе у детей с нарушениями интеллекта, определены признаки нарушения чтения и письма, определено направление работы по коррекции нарушения чтения и письма у детей с нарушениями интеллекта.
Филология
Missouri University of Science and Technology , USA
«Semantic Peculiarities of Lacunae – Modifications. The Concept of Lacunae Dictionary Creation (A Case Study of Russian Verbs of Sound)»
The article examines the insufficiently explored phenomenon in word-formation synthesis – the intra-linguistic affixal lacunae i.e. lexical gaps. The nature of lacunar units is described as a unique type of semantic modifications that display a similar structure, semantics, and characteristics. From the standpoint of derivative codification, the major lacunae groups are identified, analyzed, and mapped out based on their lexicographic properties. The glossary selection criteria for the experimental Lacunae – Modifications Dictionary are determined. Relying on the data from the Russian National Corpus, nearly 5,000 lacunae and sound verb modifications, combined, were researched using a web-scraping algorithm from a special project at Missouri S&T. The results of this study may serve as a foundational platform for this novel dictionary of affixal lexical gaps in the Russian language.
Дошкольная педагогика
Larisa V. Filatova
MADOU D/S 78 "Gnomik" , Белгородская обл
«Eksperimentirovanie kak metod razvitiia poznavatel'noi aktivnosti doshkol'nikov»
Педагогическая и коррекционная психология
FSBEI of HE "Bashkir State Pedagogical University named after M. Akmulla" , Башкортостан Респ
«Programma 12 shagov kak osnova reabilitatsii khimicheski zavisimykh»
В статье рассматривается краткая история создания программы реабилитации и социализации химически зависимых «12 шагов». Описывается применение данной техники сегодня, ее основные постулаты и работа с ней в современных реалиях. Автором также отмечается важность использования программы «12 шагов» в комплексе с известными направлениями в психологии и психотерапии. В частности, трансперсональной психологии и психосинтеза как одной из ее составляющих.
Педагогика общеобразовательной школы
Mariia B. Popova
MOU "Gimnaziia 1" , Волгоградская обл
«Vskrytie filosofskikh problem khimii - uslovie formirovaniia politekhnicheskikh kompetentsii uchashchikhsia»
Педагогика
MBOU "Sosnovskaia SOSh" , Кемеровская обл
«Formirovanie i razvitie logicheskogo myshleniia i algoritmicheskikh umenii mladshikh shkol'nikov na urokakh matematiki»
Теория и методика дошкольного образования
Nadezhda I. Alekseeva
MBDOU "D/S 1 "Solnyshko" OV s prioritetnym osushchestvleniem deiatel'nosti po fizicheskomu razvitiiu detei" , Чувашская Республика - Чувашия
«Ispol'zovanie krugov Eilera dlia razvitiia logicheskogo myshleniia i rechi doshkol'nikov»
Статья посвящена навыкам и умениям работать с моделями (кругами Эйлера), приобретенным в дошкольном учреждении. Авторы полагают, что данные навыки приведут к активизации детского механизма саморазвития, в результате которой логическое мышление дошкольников преобразуется на качественно новый уровень.
Philology
Missouri University of Science and Technology , USA
«The role of implicit semantic components during the synthesis of russian verbal modifications (a case study for the verbs of mechanical phonation)»
The article examines the implicit components in the meaning of semantically modified derivatives. Using the methods of componential analysis of definitions from various Russian explanatory and aspectual dictionaries, the implicit components in the sound verbs’ meanings are inventoried. The impact of the relevant implicit components on the synthesis process is examined; the dichotomy of the implicit components of meaning and corresponding synthesizing prefixes is identified. The productivity and typical colloquial usage of synthesized derivatives is demonstrated using data from the Russian National Corpus.
Теория и методика дошкольного образования
МБДОУ Д/С №68 «Ромашка» Старооскольского городского округа , Белгородская обл